Rabu, 6 Januari 2010

Hatiku tengah geram.......

Kembali bersiaran malam nie.....Pertama sekali deeja nak luahkan apa yg terpendam dalam hati ni.Geram,sakit hati semua ada......Sebab?Kerana anak......Anak deeja di buli budak2 kat sekolah agama rakyat.....nama je sekolah agama tapi tak beragama langsung budak2nyer.Tau apa yg jadi...
Petang tadi,jam3,Najla dihantar ke sekolah agama rakyat yg berdekatan.Baru masuk ari kedua....Tapi hari ni,buat aku betul2 geram dengan perangai budak2 kat situ.Spek anak aku telah diambil orang.....Bukannyer spek mainan....yg betul.Dah le anak deeja tu rabun,spek lak hilang.Dicuri oleh budak2.Anak deeja simpan spek dalam beg semasa nak tunaikan solat asar kat surau sekolah tu tadi.Budak sorang ni dengan beraninyer bukak beg kakyong,ambik spek.Pastu pakat ramai2 dok main.Depa ni rupanyer tak g sembahyang.Beg letak kat bhgian belakang surau.Yg budak len ni g sembahyang .Yg depa ni leh plk pakat dok main,tanpa ditegur oleh ustaz atau ustazah yg bertugas.Yg buatkan deeja geram,kenapa boleh biar budak2 tu tak sembahyang.kenapa tak dilarang.....Bukankah tugas ustaz dan ustazah tu untuk mengajar budak2.Ini takde disiplin langsung....dah tu,memandai plk bukak beg org dan main segala macam rete orang.....Tak sakit hati ke?.....Lepas je sembahyang,kawan Najla yg sekelas ngn dia kat sekolah rendah bagitau,kata de budak2 dok bukak beg.Pastu ambik spek pakat dok cuba ramai2.....Najla ni pun bagitau kat ustazah.Tapi yg geram dan sakit hatinyer,kata Najla ustazah tu buat tak reti je....Pe punyer ustazah camtu...Kata pandai agama,kenapa leh dok diam je...Kenapa nak mainkan peranan sebagai pendidik...tanya budak2 sebelum melangkah balik.....Bila husben deeja p ambik tadi,Najla bagitau kata org ambik spek....Husben p la tanya ustaz ngn ustazah tu.Depa kata tak tau...de plk bapak pd kawan Njla tu bagitau anak sipolon tu yg dok men.So kitorang ni pegi le cari.....budak tu dah tak ngaku,cakap ramai yg dok pakai.kata Najla,budak anak sipolan tu le yg mula bukak beg dia dan ambik....Hiiiiiiii.....geram sungguh ni.....Bukannyer kiter taktau mak bapak budak tu...agaknyer tak berani nak ngaku kot,takut bapak dia marah....
Yg betul2 buat deeja bengang,nape leh ustaz ngn ustazah tu tak pentingkan disiplin..Biar je macam tu...tak de nak larang atau bertegas ngn budak2.Kenapa Sekolah Agama Rakyat ni pelik sangat....Ahhhh...tak payah dok hantar kalo camni....buang masa je.....Baik pegi tempat yg bayar mahal sikit...terjamin.....ingatkan tempat yg nak belajar ilmu akhirat,elok le semuanyer.Ini tidak....disiplin takde,tak reti nak bertegas,lantak je anak org nk solat ke idak ke..lantak koranglah....yg penting bulan2 masuk....Dahtu,kalo terlampau ramai tu kot le takleh nak kawal ni ada le kot dalam 30 orang je...Itu pun xleh nak kawal ke....Deeja bukanlah bermaksud nak kondem sekolah agama rakyat tapi sikap tu yg buat deeja geram...Senang2 budak2 leh bukak beg orang....Dah tu,budak tu plk baru darjah satu...mak bapak dah tak reti nak didik anak ke?Bukannyer aku tak kenal sapa mak,bapak,tok,nenek dia....Depa dok meniaga depan umah aku pun......Memandai sangat nak buli2 anak aku....hiiiiiii....sakit hati......Yg cikgu tu pun satu...lembik je...bila kami p balik kat sekolah tu bagitau yg budak tu tak ngaku,husben suruh le cikgu tu tanya sapa yg ambik esok.....Leh mengangguk je.....nampak cam orang yg*********.Satu g,cikgu tu cam tak prihatin je,...Ingat nak buat spek tu 10,20 hinggit.Beratus tau.....sapa yg tak penah kena camni memang tak tau sakitnyer...Tapi bila dah merasa,baru tau sakitnyer...Takpe...takpe....tunggula.....Sori kalo de yg terasa.....tapi hati ni dah tak leh tahan...,nak kena luah gak apa yg terbuku...kalo dok simpan...simpan,nanti jadi cam gunung berapi lagi teruk....sok Najla yg dah kehilangan spek nk ke sekolah....Dia tu dah le rabun,camne nak belajar esok......Feedup...

11 ulasan:

salamdariborneo berkata...

deeja,banyak2 bersabar ye.ni pengalaman akak,bukan niat nak mengaibkan sesiapa.deeja.....gelaran ustaz atau ustazah bukan semestinya dorg tu perfect gak.dorg pun manusia biasa.....lagi satu tak semestinya orang berserban dan bertudung labuh bagus dalam segala hal,ada juga kesalahan yg dorg buat.akak ramai juga kawan2 ustaz dan ustazah ni.bagi akak....agama,bangsa,pangkat,darjat,pakaian dan negeri asal seseorang bukan ukuran perangai seseorang.yang penting adalah nawaitu dan hati budi seseorang.akak belajar semua ni sejak dok di sabah la.......bila kita dah berkawan dgn orang...jadi kita akakn lebih matang juga untuk menilai erti persahabatan.deeja....maafkan akak ,komen panjang nih......ini pun sebenarnya luahan hati akak juga.renung2kan lah dan selamat beramal.wassalam.

deeja berkata...

salam kak maria...
thnks atas pandangan akak tu...mmg betul apa yg akak ktkn tu...nthle kak,benda dh nk jadi....bila dh trluah baru rs lega hati ni...

zan-xray berkata...

baru je petang tadi berbual kosong sambil mendengar soalan dan pandangan tentang perlu kah anak2 di hantar ke skolah agama sebelah petang.
ada pro dan kontra. terpulang pada pandangan masing2.

bilangan murid kadang bukan setakat 30 satu kelas malah lebih.. macam2 ragam.
sudah nya dua2 penat anak dan tenaga pengajar.

Simpati apa yang berlaku.

catz berkata...

salam deeja,

catz yg baca geram pula..
mmg komplikatd lah bila melibatkan murid dam guru.
adik catz dulu kena buli teruk tapi budak yg buli (siap buh sterika atas perut) tu cuma dikenakan hukuman, sdgkan yg kena buli kena trauma..
tak tau;lah apa yg yg sepatutnya dibuat..
kdg hal buli2 ni bahaya..takut dar kecil dah terbiasa..
dari kecil ni lah nak didik mereka sebenarnya..tunjuk kan bahawa apa yg dibuat oleh mereka adalah salah/ tak betul/ berdosa.. i mean kena tunjuk benda tuh salah di sisi undang2 dan agama.
kalau dibiarkan, dari perkara buli yg kecil, jadi buli yg besar pula..
dah le nak ganti spek bukan murah.
or sometimes, ada gak cikgu yg takut nak berdepan dgn murid dan ibu bapa..takut hilang murid kot...
susah gak sebenarnya..zaman sekarang ni, cikgu takut dgn emak bapa dan budak. tak semua lah ..tapi ada segelintir.
mungkin boleh jumpa mereka, slow talk.

PUTERA2PUTERI berkata...

salam deeja.....adus..ieta baca pun geram teramat ni.....geram betoi no klu apa2 yg berlaku orng wat x tau je kan....pa pun sabaq cek no......betoi la macam maria tulis tu...rambut sama itam..ati len2...

iedaLUVsham berkata...

kurang ajar giler bdk2 skang, ustazah pon samer jerk, buat dono nape ishh...kesian anak deeja..

MohdArshad berkata...

Salam..Bebanyak sabor yong....

idayusof. berkata...

Skrg ni tak kira sek agama atau sek biasa.Mcm2 benda blh terjadi.Akak pulak kes hilang kasut sek kat surau sek.Masa tu th lepas bln Ogos,anak akak baru beli kasut baru n baru 2 hari pakai.Takkan nak pergi sembahyg guna kasut so dia letak tersorok la sikit.Dah siap sembahyg gi la nak pakai kasut,boleh ke hilang.Dah inform kat Ustazah,dia boleh kata halalkan.Mana akak tak marah.....Sepatutnya dia buat spot check ke.Ini dia buat dek je....Anak akak balik rumah guna selipar surau sek, takkan nak berkaki ayam nak menapak dr sek than naik bas awam lagi.Bukan bdk sek rendah yg buat tp dah form 4.Sebenarnya ini dah kali ke-2.Kali pertama masa dia sek rendah.

indahhouse berkata...

Salam kak deeja,
Saya hop dari rumah org.Terpanggil baca cite kak. Akak ok now? Siannya kak. Spek tu harga beratus....bukan mudah nak beli satu.
Kdg2 kena tekan skit, baru pihak skolah wat tindakan. Memang skag tgah sibuk, tapi tak spatutnya ustazah tu buat tak tau. Camana budak yg hilang spek nak blaja?

Ada ms saya tgok My SIS, My Hubby ilang spek. Kesiannya... dahla power tinggi. huhu

google berkata...

tu la... bila orang yg dipertangunggjawabkan tidak membuat keje dengan ikhlas tetapi kerana bayaran....

lagi satunye.. peringkat umur sebegitu sememangnye sukar utk dikawal... org yg dipertanggungjawab tidak bersedia utk memikul tugas tersebut...

mereka bekerje kerana tiada pilihan lain... bukan kerana keikhlasan......

kalau le pengajar tidak bertegas ketika usia begini... x tau le kalau dah meningkat usia nanti..

kalau le masa rebung nih di biarkan mencuri..... ntah le....

deeja berkata...

Salam pada semua....
Terima kasih banyak2 ye kerana sudi berkongsi masalah dan pendapat..Deeja hargai semua tu...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com