Ahad, 3 Januari 2010

Sarapan Pagi-Cekodok Pisang......

Pagi Ahad yg indah.....sang mentari tersenyum membawa seribu khabar gembira....langit yg cerah....kain baju di ampaian,tentu saja mudah nak kering.Itulah khabar gembira buat deeja.Kain baju dah berlambak2.Ada yg dah dicuci dan de gak yg belum.Kelmarin,kejap cuaca elok,kejap ujan.Tu le pasenyer kain baju tak kering.Anak2,kejap je dah nak salin baju.Biasalah budak2,men itu,men ini...Apa kurangnyer kita waktu budak2 dulu kan.Apatah lagi kalo yg dok kt kampung tu....Mesti pelbagai idea tuk main tu timbul..Ye tak....Ok lah,sebut pasal kg,semalam kitorang balik kg jap.Ingat tak,deeja p ajak mak sedara p mkn semalam?Ni balik kg,coz anta dia balik le.Alahai,kg pun sejengkal je.Dari umah deeja dlm 2km je....kat kg,biasalah,macam2 ada....salah satunyer pisang yg deeja wat cekodok ni le....Pisang free tu,ambik kt kg...Yg pisang dah masak ni pangkat bapak sedara yg bagi.Pastu mak sedara deeja lak bagi pisang muda.Pokok terbalik le plk,tak sempat nak masak.So,leh wat kerepek pisang.Hari ni,deeja mulakan operasi pertama tuk pisang tu,terhasillah cekodok pisang yg memang enak dimakan panas2 tatkala siang masih muda....bersarapan le tu namanyer...Resipi..tak yah le kot.Semua org pandai buat kan....Meh le rasa ye....

12 ulasan:

al-lavendari berkata...

kueh kodok pisang memang sedap dengan syarat nisbah tepung dah pisangnya kena berat kepada pisang.

semalam juga saya balik kampung ... ambil rambutan hasil titik peluh tanaman saya beberapa tahun dulu. dekat2 nak balik kampung ... adik talipon, durian belakang rumah dah gugur sebiji. durian ini juga saya yang tanam dulu. semalam tu buah sulung ... selepas saya ugut nak tebang, sebab tak nak berbuah. memang berbaloi penantian selama ini. balik seremban bawa rambutan dua guni tegak dan adik juga bekalkan beberapa sikat pisang nangka dan keledek. Yang ini dia yang tanam.

LOVE2COOK berkata...

Kak Deeja...Love nak join brekpas makan cekodok pisang! uish uish uish! sedapnyaaaa! ;)

deeja berkata...

Salam al-lavendari...
Mmg best kalo de kg,leh tanam itu ini..Mcm2 ada ye...bertuahnyer badan..xnak kasi deeja cikit ke..
pe2 pun,tahniah ye sebab penantian selama ini telah berhasil..tentu puas sangat2 kan bila tgk segala penat kita akhirnya mendtgkan hasil..

deeja berkata...

Hai Love...
nape tu love...cekodok akak liat ke..?huhuhu...

JMR berkata...

gmbr menggiurkan..cokodok tu..pg2 hari bekpes ngn family..layan...~

deeja berkata...

JMR...
meh le layan cekodok akak ni...nth sedap entah idak...tapi ok kot,gambar pun dh leh wat JMR terliur..hihi

lovelygift....everything u need are here berkata...

Sedapnya cekodok pisang.,,,dh lama sgt tk makan..

nizaa berkata...

salam singgah..terbau-bau cekodok pisang..hehe...lama tak makan cekodok pisang..nnti nak pegi pasar malam cari pisang la...

http://deeja-anakdesa.blogspot.com/

IxoR@ berkata...

waaa....sedap ni!

makan panas-panas...dengan air kopi...

lagi-lagi klu tengah hujan...ermm sedap!

blogresipi.com berkata...

ingat td akak kat singapore tg konsert.hehehe.. kt astro rupenye :)

Cik Wanie berkata...

uish sedapnyer cucuk pisang,
ditambah kalau minum ngn air teh,
hihihihi,
yummy...
nie yg terasa nak buat jugak nie,
:)

KV berkata...

lama dah tak pekena cekodok pisang

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com