Jumaat, 22 Januari 2010

Tumis Pucuk Paku Belacan....

Kembali lagi malam ni.....Kat luar dah de bunyi guruh...nth ujan entah tidak.Tapi tadi kat pekan Taiping dah ujn.Kat sini masih gersang....Dalam rumah ni pun terasa berbahang....hangat je....huhuhu...umah kiter xde aircond....cian2...maklumlah,orang kampung je....So....malam ni meh le kiter layan sayur kampung le plk ye.....Pucuk paku,sedapnyer....buat tumis boleh,gulai boleh,rebus cicah cencaluk pun sodap...dah meleleh le plk ....sluurpppp....
Pucuk paku ni kalo kat kampung leh cari sendiri je kat semak2 belakang umah.Dah le tu,gemuk2 lak....Nak mencari pun kena hati2,bukan apa,ada lagi makhluk yg nak menggemukkan diri.Cik pacat...le apa lagi...Sapa takut pacat?Deeja xle takut sangat...leh le lagi pegang kalo gigit kat kaki.....tapi kalo lintah....tak tau le plk.....geli kot.....Tapi pucuk paku yg ni deeja beli kat pasar....tak le gemuk sangat.Kiter main tumis2 je ari ni....tumis ngn sambal belacan....pehhh,sedap tau.....nak buat senang je.Mula2 tu tumbuk le dulu sambal belacan...Tau kan buat.....cili,garam&belacan...ditumbuk.Pastu tu tumis je lah sambal belacan tu,kmd masukkan pucuk paku tadi....Taruh air sikit....Kacau goreng...Siap....moh le kiter cuba ye....gerenti sedap....

4 ulasan:

Dhana/戴安娜 berkata...

salam sahabt
kok baru tahu ya he..he..good luck

hajarus berkata...

wow... nampak menyelerakan...

blogresipi.com berkata...

Adusss.. sebut pacat lintah nie, kite pon geli... tu lah binatang yg paling kite takut.huhuhu... tp sayur pucuk paku tu memang best. lauk kampung memang best best... :)

IxoR@ berkata...

wow mmg masakan kampung, sedap!

klu kat rumah mak sy...ada je keliling rumah tp jenis paku pakis yg kaler merah.....

sy penah jual kt ofis dgn kengkawan...suka plak dorang jenis paku pakis yg tumbuh melata kt kampung. Yg kat pasar tu....tak berapa umpphh! Tp bole la drpd tak de....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com