Sabtu, 30 Januari 2010

Sedih tau........

Assalamualaikum......Tengah wat pe tu..?Bz ke?Terlebih dahulu deeja nak mintak maaf sebab tak sempat nak g blogwalking....Masa tak mengizinkan....Kebelakangan ni badan pun rasa kurang sihat...Nthle nape...Thanks pada semua tetamu yg sudi datang berkunjung ke Istana Permata Hati Deeja ni...Nampaknyer,deeja terpaksa berehat sebentar dari berblog ni.Sebabnyer bukan sahaja kesihatan diri tapi juga kesihatan laptop deeja ni ha....alahai,petang tadi bila on kan laptop,dah tak nyala le pulak lampu skrinnyer.Adus...dah rosak le plk.Pegi kekedai,coz de gerenti g.Dah ari ni plk kedai tu tutup,cuti Thaipusam daaaa....Kedai lain bukak plk.Tapi sebab dah dalam gerenti g,kena g kedai dia le jugak.Bila tanya kedai yg p tadi,katanyer kos berubat kena dalam rm700.Aduyai,mahalnyer....tengokle camne,gerenti de g,kot2 le leh berubat free.Nak pakai pc yg lama tu,adui.....biasalah umur pc tu dah belasan tahun.So paham2 je lah....yang ni pun,deeja dapat online pase pinjam laptop adik ipar.Nasible umah dekat,dia lak cuti....tapi ari senin kena pulangkan balik le.Nampak gayanyer deeja kena jadi chipsmore la.Kejap ada,kejap xde....Sedih tau hati ni....hukhukhukhuk.....

Jumaat, 29 Januari 2010

Meh Singgah-Aper Khasiat Kurma,Kismis&Madu...

Khasiat Kurma, Kismis & Madu Menurut ISLAM


Sabda Rasulullah SAW: "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. "

KEBAIKAN KURMA KETIKA MENGANDUNG DAN BERSALIN

Adalah amat baik sekali jika puan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.

Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS.

Buah kurma tidak mengandungi gula yang membahayakan malah ia merupakan makanan Rasulullah SAW.

Janganlah risau kerana takut diserang kencing manis. Apa yang harus di buat, makanan-makanan manis yang lain perlulah di jauhkan.

Buah kurma tidak membahayakan kesihatan kerana ianya mengandungi banyak khasiat.

1) KURMA

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)".

Abu Abdillah berkata: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah berkata: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu syaitan".

Imam Ja'far Ash-Shadiq berkata: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".

2) KISMIS

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyihatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih".

Imam Ali berkata: "Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi".

Imam Ali berkata: "Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa".

Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-Thusi disebutkan bahawa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyihatkan jiwa".

3) MADU

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasihat Al-Quran, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sebaik-baik minuman ialah madu kerana dia dapat mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Allah SWT telah meletakan berkat di dalam madu dan menjadikannya sebagai ubat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70 Nabi".

Dari Imam Ali, beliau berkata: "Madu adalah ubat dari segala penyakit, tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati".

Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq, beliau berkata: "Rasul SAW sangat menyenangi madu".

Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq, beliau berkata: "Biasakanlah dirimu memperoleh dua ubat iaitu meminum madu dan membaca Al-Quran".

Wallahu a'lam.

Rabu, 27 Januari 2010

Chicken Chop Ala Deeja.....

Salam bersua kembali di hari Rabu.....dh makan tengahari?Makan pe ye?Hari ni deeja masak yg len sikit.Ala2 western gitu.Tapi ni versi deeja la.Pagi tadi p jalan2 umah kekawan,singgah umah Kak Intan,jumpa chicken chop.Alamak,nampak sedap lak tu.Deeja mmg dah pln nak buat dah banyak ari,tapi de je halangannyer....chewah....baru je nak buat,dah husben nak makan benda len plk.So terbantut le....Nak beli yg siap,dah xde tempat yg sedap lak.Dah le tu mahal....kan nk kena budjet2....ish macam tiru Kak Azlina je gayanyer...hehehe....Chicken chop yg deeja buat ni sebenarnyer 2 versi,mula tu masak nasi ayam,sebab husben nak makan.Deeja plk gorengkan ayam ala2 chicken chop.So,xde kentang goreng tau kentang putar,dah diganti ngn nasi.Karbohidrat gak kan.
Chicken chop ni deeja sajikan ngn coleslow,salad,tomato,sos lada hitam dan nasi ayam....hehehe...jgn gelak ye....

Ayam-deeja celup telur dulu,pastu salut ngn biskut cream crackers yg dh dihancurkan.Goreng
Coleslow-Kubis & karot di hiris halus.Campur mayonis dan sedikit gula.Siap.
Nasi-masak cam nasi ayam biasa.
Sos lada hitam-Tumis bawang merah/putih.Campur lada hitam kisar dlm 5 sudu.Masukkan air rebusan ayam.Campur ngn sos tomato sikit,kicap,gula.Renihkan.Kalo nk pekat,campur tepung jagung.

Kan senang chicken chop ala deeja ni.....Cukup memuaskan hati,walaupun masakan deeja ni tak le setanding kekwn yg len.Janji....duit poket jimatttt.....makan pun kenyang.....

Selasa, 26 Januari 2010

Puding Lumut

Hai..Hai...Hai....Selamat petang semua....petang ni nak ujan daaa.....langit dah gelap semacam...Xpe lah,nk wat cmne kan....dah lumrah alam...Petang ni,deeja nak sajikan pulak ngn puding.Puding ni buat pagi tadi sebelum wat stoberi cekelat tadi tu.Tapi dah cik strawberi di n3 kan dulu.Puding ni kan kena tunggu keras dulu,baru leh keluar loyang,kalo idak....aduhai jatuh merudum le jawabnyer.Resipi ni deeja amik dalam majalah mingguan wanita edisi raya tahun 2008.Puding ni bukanlah mai dari Lumut ke ape....tapi disebabkan telur tu hancur dan berwarna hijau cam lumut.Disebabkan de lagi lebih buah strawberi tu,deeja buatle hiasan atas puding ni,nk mekapkan dia bagi nmpk cantik sikit...hihihi...
Resipinyer....
1 paket agar2 serbuk
4 cawan air
1 cawan santan
1 biji telur
1 cawan gula
Daun pandan-dijadikan pati(tapi deeja guna pati pandan segera)

Cara buat
Masak air ngn agar2 hingga mendidih
Masukkan bahan2 lain ke dalam agar2 tadi dan kacau sebati
Sejukkan kedalam acuan.

Strawberi Coklat.....

Salam dipagi Selasa.....Hari ni deeja bersiaran awal sikit.Memandangkan semua keje umah dah beres,tinggal nak masak tuk tengahari ni je,so layan le kejap umah kesayangan ni....Takde citer menarik pun,aktiviti harian seperti biasa je....Comel tak strawberi tu....Beli semalam,kat tesco.Tengok de banyak pulak semalam,rege pun murah.Sekotak dapat rm2 lebih je.So beli la 2 kotak.Anak2,terutama Alyaa ngn Kauthar memang gemar makan buah strawberi ni....Walaupun rasa masam tapi laju je makan.Ari ni merajinkan diri,celup cekelat plk.Si Najla ngn Alyaa ke sekolah,so sempat le cekelat tu nak beku dalam petiais,Kalo idak tak sempat,kelam kabut diorang nak celup sama.Itulah budak2,macam2 nak dicubanyer.Cekelat ni sebenarnyer lebihan buat kuih raya tahun lepas.Mak ooiiii....lamanyer....adus.....tapi elok g.Tak pakai g pun.
Hihi....de saper2 teringin..?Meh le rasa....tak terusik lagi pun dalam petiais tu....Ishhhhh...beria2 mengajak.....Ok lah,deeja nak p sambung buat keje jap.Ayam pun baru keluar dari petiais.Nak masak pe ye tengahari ni.....Ehmmmm.....tunggu.....chewah....macam le aku ni masak sedap sangat...huhuhuhu

Isnin, 25 Januari 2010

Siakap Sweet Sour.....

Isnin menjelma kembali.Sang mentari muncul awal.Cerah dan indah je.Ari ni,sempatla deeja mendobi baju2 yg dah berambah banyak.Semalam ujan lebat,tak sempat nak kering baju diampaian.Semenjak dua menjak ni,badan rasa cam kurang sihat.Rasa cam malas je....kalo ikutkan hati mahu je dok rileks goyang kaki.Tapi apakan daya....Hari ni,deeja cuma masak ikan siakap ni je....Malas nak wat menda lain....Tengok tu,punyer le malaskan....bukan apa,lauk balance semalam pun de g....So....ari ni,layan ikan le plk...Resipi ni deeja yg wat sendiri.Bukanlah cipta sendiri tapi buat berdasarkan apa yg deeja tengok dan makan kat kedai siam.Diorang kalo masak memang tak tinggal ngn serai,cili padi dan daun limau purut.So,deeja pun wat le camtu.Anak2 suka.Lagipun nak cari menda2 tu semua,ada tanam cinonit depan umah tu ha.Nak daun limau,petik je.Serai.....ada,tapi alamak cam nak mati je....almaklumlah tanam dalam pasu.Tanah xde....Ok lah.....nak sembang panjang2 pun dah xde idea....nantilah,kalo de idea,deeja leh buat cerpen...hihihihi....Kat sini de deeja catat resipinyer.....
Resipinyer.....
Ikan-deeja guna ikan siakap(goreng dahulu)
Bawang putih,merah&halia
cilipadi-diketuk
serai-diketuk
daun limau purut-dicarik2
tomato-dibelah 6
bawang besar-hiris bulat
daun sup/bawang-potong panjang2
Sayur campur sejuk beku

Cara...
Bawang putih,bawang merah & halia ditumis
Masukkan sos cili dan sos tomato.(ari ni cuma pakai sos cili ngn sos cili thai)
Masukkan semua bahan2 lain.
Tambah air.
Perasakan ngn garam dan gula.
K lah....layan jelah ye ikan siakap deeja ni....Deeja stop dulu,nak g layan citer indon sat...Jumpa g...

Jumaat, 22 Januari 2010

Tumis Pucuk Paku Belacan....

Kembali lagi malam ni.....Kat luar dah de bunyi guruh...nth ujan entah tidak.Tapi tadi kat pekan Taiping dah ujn.Kat sini masih gersang....Dalam rumah ni pun terasa berbahang....hangat je....huhuhu...umah kiter xde aircond....cian2...maklumlah,orang kampung je....So....malam ni meh le kiter layan sayur kampung le plk ye.....Pucuk paku,sedapnyer....buat tumis boleh,gulai boleh,rebus cicah cencaluk pun sodap...dah meleleh le plk ....sluurpppp....
Pucuk paku ni kalo kat kampung leh cari sendiri je kat semak2 belakang umah.Dah le tu,gemuk2 lak....Nak mencari pun kena hati2,bukan apa,ada lagi makhluk yg nak menggemukkan diri.Cik pacat...le apa lagi...Sapa takut pacat?Deeja xle takut sangat...leh le lagi pegang kalo gigit kat kaki.....tapi kalo lintah....tak tau le plk.....geli kot.....Tapi pucuk paku yg ni deeja beli kat pasar....tak le gemuk sangat.Kiter main tumis2 je ari ni....tumis ngn sambal belacan....pehhh,sedap tau.....nak buat senang je.Mula2 tu tumbuk le dulu sambal belacan...Tau kan buat.....cili,garam&belacan...ditumbuk.Pastu tu tumis je lah sambal belacan tu,kmd masukkan pucuk paku tadi....Taruh air sikit....Kacau goreng...Siap....moh le kiter cuba ye....gerenti sedap....

Puding Kastard Marble....

Salam Jumaat......indahnyer pagi Jumaat ni,mentari muncul cantik je....Suasana nampak terang je.....Kat Taiping ni dah tak ujan,cuaca dah kembali panas.Tapi semalam kat bandar Taiping ujan jugak....Kat umah deeja elok je....Panas2 ni tekak pun teringin nak makan benda yg nyaman.So semalam,merajinkan diri buatle puding ni.....Kira menu ulangan jugaklah.Sebab dah penah buat dan menepati citarasa deeja.Lagi plk,bahan dan buatnyer simple.Deeja ni selalu simpan stok benda banyak2,bila teringin nak buat itu ini dah ada,senang.Tak payah lagi jenuh2 nak g kedai membeli.Tapi kekadang tu tandus gak.....Jadi nak senangkan citer,buat puding ni pun sebab bahan dah ada....
Inilah rupa puding yg dah dipotong.....Amacam,nampak ok ke? Kat sini deeja catat le resipinyer

Bahan.
4 sudu besar tepung kastard*
1 cawan gula*
1/2 cawan susu tepung*
4 cawan air*
1 peket agar2 serbuk(10g)*
3 sudu besar mentega
sedikit serbuk koko

Cara buat.
Didihkan bahan bertanda* sehingga likat.
Bila dah agak likat,masukkan mentega.
Kacau hingga sebati
Bahagikan adunan kepada dua
1 warna asal,1 lagi di campurkan serbuk koko.
Tuang dalam acuan.Dinginkan.
Dah pun siap untuk dihidangkan......Sila le...jangan le segan....

Khamis, 21 Januari 2010

Sotong Goreng Tepung......

Hai...hai..hai....salam hari Khamis wat semua.....Hari berganti hari,bulan berganti bulan....Cepatnyer masa beredar....Bagaimana hari ni,ada berita gembira atau tidak...?Deeja sekeluarga camni je lah.....Takde apa yg berubah....umur je yg bertambah....Tatkala ini,cuaca diluar mendung.Tadi dah pun ujan....Dah banyak hari jugak ujan tak turun kat sini.Hujan rahmat agaknya maklumlah hari ni hari Khamis malam Jumaat....Tadi Deeja dapat berita dari adik ipar mengatakan yg abangnyer yakni adik husben deeja yg no5 terlibat ngn kemalangan kat kampung.Katanya terlanggar tiang lampu bila break tak makan.....Keadaan adik ipar tu takde apa agaknyer....cuma g x-ray je,kata adik ipar sorng lagi tu lah....Sekarang ni diorang de kat kampung husben.Kejap lagi kitorang nak balik kampung,nak g ziarah deme....Mudah2an,tak de apa....Tengok betapa pentingnya makan tu ye....Break pun kena makan,kalo idak...tak usah cakaplah...takut teman....Sebut makan2 ni,ari ni deeja masak yg simple je....Badan rasa penat sangat...Jenuh mengemas umah.Anak2 nakal sangat,macam tu le jadinyer....Aduhai...dah tak larat nak cakap lagi....Pada sesiapa yg de petua untuk bagi anak ni dengar cakap kongsi2 lah ngn deeja ye.....


Hari ni buat sotong goreng tepung......guna tepung agromas....tak penah cuba lagi pun tepung tu.Selalu beli tepung cap kentucky je...hikhikhik.....Kali ni,tak payah guna telur...bila dah goreng,alamak......dogol le plk.....hehehe....tapi tak pe....habis gak.....selalu kalau buat,jadi cam cucur.....ari ni dah bertukar lak....Cicah lak ngan sos cili thai.....
Ok lah...malas dah nak gebang2,bukan pe...jap lagi dah nak balik kampung.So nak g siap2,dandan2 ala2 ratu gitu...hihihi.....bye...jumpa lagi di lain lembaran....

Rabu, 20 Januari 2010

Mee Kari.....menu hari ini....

Rabu,20 Januari 2010.....hari ni mulakan dengan penuh ketenangan....Najla ke sekolah seperti biasa.Alyaa plk demam,dari semalam lagi sebenarnyer.Dia merengek jugak mintak nak ke sekolah tapi ayah dia tak benarkan takut apa2 hal plak kat sekolah nanti....So cuti le ari ni anak manja mama tu....Akhirnya kembali sihat setelah makan ubat.....Rasa cam dah lama tak membelek blog ni.Sibuk sikit.Sebenarnyer ada...Deeja dok melayan fb....saja lepaskan tnsion,layan menanam pokok kat fb......Tapi husben dok bising kata buang masa je,tanam2 ni bukan dapat hasil pun.....Kalo betul syok jugakkan.....Pagi tadi,deeja ngn family ke Tesco jap.Beli barang2 keperluan yg dah hampir habis...Pastu,mak plk mintak deeja buatkan mee kari.Dah lama tak makan.So,singgah pasar,beli le plk barang2 nak wat mee kari....Balik dari Taiping td,lepak2 jap,layan internet sat...pastu trus masuk dapur.....pe lagi memasaklah....Hari ni special sikit pasal dalam kuah tu taruh tulang ngn daging lembu.Pastu taruh sotong sama udang.Kerang tak beli,takut berambah gatal lak....Almaklumlah,kami ni satu family alah ngn makanan laut,tapi makan gak....Resipi ni guna yg deeja punya sendiri....buat biasa2 je....Kalo nk tgk....klik kat bhgn mee ye...malas dah nak mnyalin....sebab resipinyer pun simple sangat....
Makan yg masak sendiri ni mmg puas hati....cik husben kiter bertambah2 makan tadi.....almaklumlah...cik isteri yg comel ni masak...hikhik...Deeja pun dh tak tau nak bebel pe lagi...so layan je lah gambar2 yg ada ni ye...kalo saper2 yg teringin nk mkn mee kari deeja ni,dtglah ke umah ye.....hehehehe....tp,entah kena ngn selera korang ke idak ni.....alahai....
Nampak merah tul kuah kari ni kan....woi...sakan fish cake tu dok berenang dalam kuah
Bahan2 sampingan penyedap rasa....

Isnin, 18 Januari 2010

Jom Baca-Bulan Safar.....

SAFAR

BULAN Safar adalah bulan kedua mengikut perkiraan kalendar Islam yang berdasarkan tahun Qamariah (perkiraan bulan mengelilingi bumi). Safar ertinya kosong. Dinamakan Safar kerana dalam bulan ini orang-orang Arab sering meninggalkan rumah mereka menjadi kosong kerana melakukan serangan dan menuntut pembalasan ke atas musuh-musuh mereka. Antara peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam pada bulan ini ialah Peperangan Al-Abwa pada tahun kedua Hijrah, Peperangan Zi-Amin, tahun ketiga Hijrah dan Peperangan Ar-Raji (Bi'ru Ma'unah) pada tahun keempat Hijrah.

Di dalam bulan ini juga ada di kalangan umat Islam mengambil kesempatan melakukan perkara-perkara bidaah dan khurafat yang bertentangan dengan syariat Islam. Ini kerana menurut kepercayaan turun-temurun sesetengah orang Islam yang jahil, bulan Safar ini merupakan bulan turunnya bala bencana dan mala- petaka khususnya pada hari Rabu minggu terakhir. Oleh sebab itu setiap tahun mereka akan melakukan amalan-amalan karut sebagai cara untuk menolak bala yang dipercayai mereka itu.

Antara amalan khurafat yang pernah muncul di alam Melayu ialah upacara Pesta Mandi Safar. Amalan ini menjadi popular suatu waktu dahulu. Apabila tiba bulan Safar, umat Islam terutamanya yang tinggal berhampiran dengan pantai atau sungai akan mengadakan upacara mandi beramai-ramai dengan kepercayaan perbuatan berkenaan boleh menghapuskan dosa dan menolak bala. Pada biasanya amalan mandi Safar ini dilakukan pada hari Rabu minggu terakhir dalam bulan Safar.

Selain daripada amalan tersebut, kebanyakan umat Islam pada masa ini, khususnya orang-orang tua di negara ini tidak mahu mengadakan majlis perkahwinan dalam bulan Safar kerana mereka berpendapat dan mempercayai bahawa kedua-dua pengantin nanti tidak akan mendapat zuriat. Amalan dan kepercayaan seperti itu jelas bercanggah dengan syariat Islam serta boleh menyebabkan rosaknya akidah.

Sebenarnya nahas atau bala bencana itu tidaklah berlaku hanya pada bulan Safar sahaja. Kepercayaan karut itu telah ditolak dan dilarang dengan kerasnya oleh agama Islam sebagaimana firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah At-Taubah ayat 51 yang tafsirannya:

"Katakanlah (wahai Muhammad), tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.''

Mengamalkan perkara-perkara khurafat atau kepercayaan karut adalah nyata ditegah oleh syarak di samping ketiadaan manfaatnya ia boleh merosakkan akidah seseorang dan ia juga menambahkan amalan-amalan bidaah yang buruk. Oleh yang demikian, umat Islam hendaklah melemparkan sangkaan atau kepercayaan karut tersebut supaya kita terlepas daripada amalan-amalan yang boleh membawa kepada syirik. [Sumber: Pelita Brunei]

Sabtu, 16 Januari 2010

Sepetang di Kuala Kangsar.....

Bersiaran kembali bersama deeja di malam minggu.....Salam sejahtra....moga minggu ni bertambah ceria,bahagia dan bergumbira selalu.....Asyik2 dok tayang gambar makan je jemu gak kan...Oklah...taknak menjemukan semua,ari ni deeja nak bawak teman2 semua ke Kuala Kangsar,Bandar diRaja.....tak jauh dari bandar Taiping.....Moh le kiter layan gambo2 sekitar Kuala dan Bukit Chandan ni ye....Gambar fresh ni,xde ciplak mana2 tau...Yg sebenarnyer deeja p jalan2 Kuala tadi..saja jalan2 hujung minggu...kalo tak g jalan rasa tak sah.....
Layan je lah ye gambo nie...nak bawak pegi betoi2 tak leh le plk....
Pemandangan Sungai Perak


Lawo jambatan tu....Penah lalu..?Nak ke Sayong tuuuu...
Kanak-kanak dok memancing kat Sungai Perak....

Masjid Ubuddiah.....saper tak kenal kan....femes tu.....
Istana....
Istana lama yg dah dijadikan muzium.....
Galeri Sultan Azlan Shah.....kena bayo le plk....dewasa rm4,kanak2 rm1,warga emas rm2...

Dah layan......jom kita balik....Untuk Nor yg jauh diperantauan.....teman udah upload gambo kampung halaman....

Jumaat, 15 Januari 2010

Cucur Kembung......Cok Bantal....

Menu untuk petang tadi.....Terajin lak untuk uli menguli ni.Deeja buat cucur kembung.Tapi rata2 kat blog yg deeja jumpa kata cok bantal....Resipi ni pun amik kat blog teman2 blogger gak.Tapi lupa kat sapa deeja salin resipi...Ingat lagi masa kecik2 dulu,inilah makanan feveret deeja...Selalunya belah kat tengah pastu taruh kuah kacang.Amboi sedap tul bila terkenang dulu2..Tak makan nasi pun takpe dah...kenyang....Makan lak panas2 ngn teh panas...cukup segar...

Resipinyer camni....
3 cawan tepung gandum
2 sudu teh yis kering
3 sudu besar marjerin
3 sudu besar gula
3 sudu garam
1 biji telur
Air untuk menguli-dalam 1/4 cawan.

Cara....
Campur semua bahan.
Uli.Simpan doh dlm 1/2 jam
Bentukkan
Goreng..

De banyak g ni ha...mai le sapa2 nak rasa....
Cicah lak ngn kuah kacang.....Syhhhhh.....jangan tak tau,ni sebenarnyer kuah pecal...mak sedara deeja yg buatkan....Buat banyak2,simpan dlm petiais...senang bila nk makan....Sama je ngn kuah sate cuma yg ni xde buah keras,kerisik dan serai...Yg len tu serupa je...Digoreng semua bahan,then blender kering...tak payah tumis2...bila nak makan taruh air panas,kacau..siap...

Daging Masak Kicap....

Dingin je.....Pagi Jumaat ni cuaca mendung,angin bertiup sepoi2....terasa dingin mencengkam kalbu....Huh....cam nak tulis cerpen lak ye....Cik mentari tak kunjung tiba meskipun jam dah hampir 11 pagi....Ujan rintik2 dah pun menimpa bumi...Alamatnyer,kain di ampaian,takkan kering ari ni....Ari ni last sekolah tuk minggu ni....Kesibukkan terhenti seketika bila cuti hujung minggu...Merdeka sekejap dari menggosok baju sekolah....Tapi rutin harian cam biasa gak...No cuti2 lah bagi deeja ni....Xpe lah.....so,nak kuatkan badan yg dah sengal2 ni,jom layan daging masak kicap ala deeja ni.....Ni hidangan semalam sebenarnyer....mlas nk n3 banyak2,ari ni turn dia lak jelmakan diri....Too simple....sesuai tuk org malas cam deeja ni,semua nak yg senang..Kalo boleh nak yg campak2,siap...huhuhu....Nape deeja kata senang sebab....mula tu tumis je bawang.Daging tu kiter perap le sekejap ngn garam,gula,serbuk kunyit dan kicap pekat...Kejap je dlm 10 minit,lama lagi pun boleh...pastu goreng je lah cam biasa.nak taruh sayur,campak je lah...Ha...kan senang tu.....De ke org nk masak cam deeja ni.....hikhikhikhik
Ok....jumpa g next lembaran,nak g masak tuk ari ni plk....

Khamis, 14 Januari 2010

Asam Pedas Terubuk.....

Menu tengahari tadi....Masak asam pedas ikan terubuk...Ikan terubuk ni beli semalam 2 ekor.Semalam dh bako,ari ni,layan masak asam pedas lak.Yg ni jenis tumis....tapi cili sikit.Tak le merah sangat.kalo pedas sangat,budak2 takleh makan lak....so ejas2 le ikut citarasa....Resipi ni stail deeja...kalo org len tu taktau le gak....Meh kiter tengok resipinyer ye....
  • 1 ekor ikan terubuk (dipotong)
  • bawang besar (dikisar)
  • bawang putih (dikisar)
  • halia (dikisar)
  • cili kering (kisar)
  • 1 batang serai (diketuk)
  • sedikit kunyit serbuk
  • daun kesum
  • bunga kantan
  • air secukupnya
  • sedikit air asam jawa
  • minyak utk menumis
  • garam secukup rasa
Tumis bahan2 kisar...
Masukkan air dan ikan
Kmd masukkan kesemua bahan lain.
Perasakan ngn garam

Sarapan Hari Ni.....Garlic Bread+Hot Chocolate

Jom tengok pe menu deeja tuk sarapan ari ni....Biasa2 je...xde le yg luarbiasa...Asyik makan nasi lemak je,naik jemu lak.so tukar sikit....makan roti lak ye....Roti baguette ni deeja beli semalam kat tesco.So nak bagi kelainan,deeja ubah le.Dok makan gitu cicah ngan ayor kopi,rasa cam orng melayu je kan.Ari ni,kunun2nyer nak le jadi omputih.Perasan dok kat obese....huhu...bila dapat p ni......Semalam,nak dengar citer tak....?Ni tak kutuk2 orang la...cuma perasaan teruja ngn terharu ....Camni,semalam...dah xde keje,saja p selak2 fb...Mencarilah kot2 jumpa teman2 lama dulu.Deeja pun search le nama sekolah lama....sekali keluar,ambik ko...berlambak2 nama yg deeja kenai....Batch deeja dulu....amboi,depa...sakan...keje beso2 ha....malu la...deeja ni....Tengok mamat2 ngn minah2 tu terimbau sekejap kenangan silam,zaman muda remaja...Aduh bestnyer....tengok muka semua dh tua2...hikhik....Terasa syahdu le kejap,bila terkenang zaman nostalgik dulu tu.....Mula tu deeja nak tegur diorng semua,tapi nth macam mana,terasa keras je jari ni...Terasa rendah je diri ni...Dulu sama2 dok kelas....5Sains1....kelas paling terkenal....Depa semua keje besaq2...deeja dok umah je..hukhukhukhuk..perasaan malu tu menebal lak....Apa pendapat kowang...deeja kene tegur tak?dah3.....simpan dulu ye citer memori silam,kiter bukak balik memori pagi tadi.......Roti baguette tu deeja potong2,then sapu ngn mentega yg dh dicampur ngn garlic....Bakar sat....kalo de mix herb ke tabuq le sikit ye....
Pekena lak garlic bread ni ngn hot chocolate....amboi terasa cam omputih lak....Nak ke?Takpa...petang sat g leh buat g....Ok,jumpa lagi nooooo...

Rabu, 13 Januari 2010

Terubuk & Sotong Bakar.....

Bersiaran bersama deeja lagi dengan menu2 untuk hari ni.....Chewah...cam hos tv le plk....Muka cam deeja ni mana le layak nak jadi hos tv....Hari ni,seperti biasa...bz semedang.....Pagi2 dah siapkan anak tuk sekolah.Lepas diorang p sekolah,p pasar jap.Dah kehabisan stok lauk.Sampai pasar,ok lah jugak...banyak pilihan....udang,sotong,ketam,ikan....semua ada...Duit jugak...kasi keluar...So,pilihan tuk ari Rabu ni,hanyalah sotong ngn ikan terubuk.Dah lama tak beli....Ikan xde yg besar...sedang2 je....Pas g pasar,beli nasi lemak...terus sarapan kat tepi taman tasik...Org lain dok jogging,kitorang sedap je kumpul lemak...hikhik....Lepas je makan,g tesco....nak beli barang2 lain sikit...Pampers Kauthar dah abis.kalo tak pakai,malamnyer nanti takut banjir lak...Jenuh nak mendobi....tu yg kena pakai gak..Sikit lagi boleh le tahan kot.....
Berbalik ngn menu hari ni,untuk nak senangkan kerja dan jimat masa,ye la tengahari dah anak2 balik.So kita kasi bakar itu ikan.....Bakar yg sempoi je....Taruh atas kuali je...sotong pun ada,so....taruh sekalilah....Cicah lak ngn air asam....
Berselera makan....Ikan tu plk berlemak...sedap walaupun badan kecik....kekadang de gak ikan terubuk yg bersaiz kecik tapi tak sedap,macam tak berlemak,kering je..Nasib ari ni,menepati citarasa...Nak lengkapkan hidangan,tumisle sayur sikit...
Menu sampingan tuk ari ini....tumis bunga kubis & daun bawang wif sotong..
Itu aje tuk ari ni...jumpa lagi di lain lembaran....

Selasa, 12 Januari 2010

Chocolate Cake....

Selasa yg damai.....pagi2 lagi deeja dah membaking.Cuba wat kek,taruh cekelat kat atas.Buat pagi2 bukan pe,anak2 dah ke sekolah.So takdele makhluk yg nak mengacau.Tinggal yg kecik je,takde nak kacau sangat.Sebenarnya baru beli loyang tu semalam kat kedai bakery.Hari ni try le.....Toppingnye comot la...Tak reti nak buat la....tapi oklah,leh makan udah.....Resipi ambik kat blog Ika....tapi bila dah makan rasa cam brownies lak...Oh ye,sebelum tu,pada semua yg sudi berkunjung dan tinggalkan komen wat deeja,thnks ye...Deeja dh baca tapi tak sempat g nak membalas....Masa tak mengizinkan untuk dok depan laptop lama2...sebagai tanda terimakasih deeja pada semua,layan je lah je gambar kek comot deeja ni....
Ini le rupa kek sebelum dimekapkan....Tak sama langsung.....berlekuk lekak...

Yg ni dah dimekap oleh mak andam yg tak abis khatam.....
Kek dah pun siap potong.....Jom makan....

Isnin, 11 Januari 2010

Kembali Lagi....Bihun Sup....

Salam pembuka bicara di hari Isnin.....Selamat bertemu kembali setelah 2 hari deeja berehat.Tak leh rehat lama2 la..Rindu nak bercerita....Moga semua sihat2 dan ceria hendaknyer..Deeja rasa dah pulih sikit....tapi hati masih sakit lagi mengenangkan kejadian yg tak diingini tu....nak wat camne,dah buat aduan sampai peringkat negeri,sampai Ipoh tapi diorang berdiam diri.Taknak layan pun.Dalam erti kata lain semua tu hanya membebankan mereka.Tak payah le nak ambik peduli.Orang yg susah, bukan diorang kan..Takpelah...satu hari depa gak yg akan kena.kalo tak kat dunia ni,kat sana plk kan...Ye tak?Yg penting kita benar,tak usah takut atau nak lari2.Berani kerana benar takut kerana salah.Itulah prinsip Deeja....Ahhh...malas nak pikir lagi dah....Tapi,bukan berdiam diri....adalah...Oklah,tak usah kecoh2,berbalik pada sajian deeja tengahari tadi.Buat yg simple je,bihun sup ayam.Alyaa siap bertambah-tambah g,siap dok puji sedapla mama,nanti buat lagi ye....hihi....sakan anak dara deeja dok puji....Camtule anak2,apa yg kita masak,semo dia cakap sedap....Dioranglah org pertama yg akan jadi pengadil....

Dah bersiap sedia tuk makan....Too simple....xpayah le bg resipinyer...takkan xreti buat sup kot...hikhikhik...
Bihun and the gang......mai2,saper nak pekena bihun sup deeja ni....Jangan malu2 ye...layan diri ye.

Jumaat, 8 Januari 2010

Nak Berehat....

Salam di hari Jumaat yg mulia...
Deeja mintak maaf jika ada tersilap bahasa atau terkasar bahasa...Wat masa sekarang hati deeja masih lagi gusar...Deeja nak berehat dari berblog seketika,tak lama...sehinggalah hati ni dah tenang semula....Deeja nak cuba buang segala macam benda yg dah bersarang kat fikiran ni.....nak rehatkan badan,rehatkan minda....Bila semua dah kembali tenang,Deeja akan kembali....
Semoga teman2 setia ngn blog deeja ni ye....Take Care uols...

Khamis, 7 Januari 2010

Aku Masih Tiada Mood.......

Kesinambungan cerita semalam......Salam di malam Jumaat....Terlebih dahulu,deeja nak ucapkan ribuan terimakasih pada yg turut bersimpati pada deeja.Tak kurang juga yg sudi berkongsi pengalaman hidup......hati ni rasa terharu dan sayu mengenangkan apa yg dah jadi...Bukanlah tujuan deeja nak mengharapkan simpati tetapi apa yg deeja catatkan adalah luahan hati seorang ibu yg tak berpuas hati dengan pihak pengurusan sekolah agama rakyat.....Disebabkan pengurusan yg tidak cekap,anak menjadi mangsa.....Deeja ingin berkongsi masalah kepada umum dan jadikanlah pengalaman deeja ini sebagai iktibar bersama...

Petang tadi,kami sekeluarga sepakat pergi bertemu dengan ustaz dan ustazah yg bertugas....Kami cuba menyuarakan ketidakpuasan atas apa yg telah terjadi....Kerana ini bukanlah kes kecuaian diri sendiri tetapi kes kecurian di sekolah agama rakyat.Sepatutnya mereka yg harus bertanggungjawab atas segala kecurian yg berlaku ketika berada bersama mereka....Yg paling deeja ralat,mereka seolah-olah ingin melarikan diri dan tidak endah dengan kehadiran kami.....Mereka mengambil hal itu sambil lewa tanpa merasakan itu adalah tanggungjawab mereka.....Untuk pengetahuan semua,spek yg hilang tu ketika ingin mengambil wuduk solat asar....Dah simpan dalam beg tapi digeledah org budak2 dan dicuri.....Ada yg nampak lalu menceritakan hal itu pada ustazah tetapi ustazah tidak peduli dan hanya berdiam diri....Sama jugak ketika kami bertemu mereka tadi,ustazah tu mengatakan yg budak2 ada yg jahat bila dah ramai2.Deeja rasa kalo pihak sekolah agama rakyat lebih mementingkan disiplin,ada pengurusan yg lebih sistematik dan efektif,benda sebegini takkan berlaku....Contohnyer,takkanlah kita yg dah dewasa tak terfikir akan terjadinyer kes kecurian jika beg2 hanya diletak diluar surau.Pada pendapat deeja,diorng boleh fikirkan tempat yg lebih selmat contohnyer kat ruang depan berdekatan dengan ustaz atau ustazah...Kenpa terlalu lembab nak pikir hal sebegitu...satu lagi,boleh plk diorang cakap dah qada dan qadr...Iye...tentu sekali kita yg beragama Islam ni dan percaya dan yakin tentang rukun Islam dan rukun Iman....Yg buatkan hati terlalu terkilan diorang takde pun rasa simpati,men lepas tangan....Kalo hilang atas kecuaian diri sendiri mungkin itu kiter boleh terima itu sudah suratan takdir,tapi bila melibatkan kes kecurian,bukankah itu sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk mengambil tindakan.Bayangkan kalo negara kita ni,banyak jenayah camne pun,kita p repot polis,polis cakap tu dah qada da qadar....Sokongkah kita camtu......Apa akan jadi pada anak bangsa kalo tiada tindakan susulan.....Macamtukah sikap dan sifat seorang khalifah di bumi Allah ni.....Ya Allah....nape seorang yg bergelar ustaz dan ustazah ingin melarikan diri dari tanggungjawab.Tidak endah,pandang ringan masalah ni...Mampukah orang sebegitu dapat mendidik anak bangsa menjadi bangsa yg berhemah.....Huh.....apa nak jadi diorang ni....Bukankah bila kita dibayar gaji untuk melaksanakan sesuatu tugas kita wajib melaksanakan tugas yg dah diamanahkan pada kita...Bolehkah kita lari dari tanggungjawab?Bukankah peranan seorang guru itu untuk menjadikan anak didiknya seorang yg berilmu...Deeja bukanlah arif dalam hal ni,tapi ketidakpuasan itu membuatkan hati ni tak tenteram.....membiarkan perkara yg berlaku depan mata dan mereka hanya menutup mata....Benarkah...sebegitu....Pada guru2 yg mengajar di Sekolah Agama Rakyat....ampun maaf dipinta...Bukanlah nak menjatuhkan atau memalukan pihak sekolah,tapi hati ni benar2 dah luka,ralat....sebab tidak prihatin langsung....Kalo pensel sebatang atau wang seringgit,deeja tak akan kisah tapi ni benda yg penting,berharga.....Mungkin mereka tidak dapat menyelami perasaan kami,tapi andaikata Allah memberikan mereka cubaan ke atas anak mereka.....barulah mereka dapat rasa langit tu tinggi ke rendah......Bukanlah hati ni tidak redha,tapi bolehkah hati ni redha di sebabkan kejahilan anak2 didik mereka yg mencuri,menyelongkar beg pelajar lain....Sepatutnya,ustaz dan ustazah tu bertanya pada budak2 yg berkenaan,soal siasat la sikit....pastu,paling tidak pun bagitahu lah perkembangan tapi hingga saat ni,dah malam buta pun,diorang hanya berdiam diri.....Cara ustaz dan ustazah tu bercakap pun sudah nampak kebodohan mereka....bercakap tanpa berfikir panjang.....ingat kita ni org kampung yg kolot gamaknyer....InsyaAllah......sikapmu itu akan terbalas jua.....tatkala deeja menaip baris2 ayat,mata ni jugak dilinangi air mata.....Kesal.....ralat.....Bukanlah deeja nak menuduh sesiapa tapi hati ni benar2 tak puas...Bukanlah kali pertama anak deeja dibuli dan diganggu...Tahun lepas pun sama,hantar gi ngaji....tapi dibuli oleh budak2...Depa boleh suruh anak deeja pegi mintak duit kat mak sedara husben.Ketika tu sekolah tu berhampiran ngn umah mak sedara husben.....Mujurlah,mak sedara tu sedar awal,tanya siapa suruh mintak.anak deeja trus tunjuk budak2 yg bersama ngn dia tu...Langsung kami berhentikan dia dari ke sekolah tu....Apa nak jadi ngn budak2 yg ke sekolah agama...nak belajar agama ke nak belajar apa.....Pedih hati ni.....Memang takde mood....Kekadang deeja terfikir,apa nak jadi pada agama kita,anak bangsa kita.....mana maruah diorang,bagaimana didikan ibu bapa mereka.....hari ni jugak kami dah mintak wang kami balik...tak ingin lagi terjebak dengan dunia yg membosankan,ingatkan sekolah agama rakyat boleh didik anak kami tetapi sebaliknyer.....langsung tak tegas.....benciiiiiiiiiiiiiiiii....Setahu deeja,Nabi dulu pun tak pernah mengajar umatnyer tuk lepas tangan.Kalo timbul masalah,wajiblah diselesaikan masalah dengan cara yg berhemah...bukan melarikan diri dan buat endah tak endah sahaja.....Wahai umat nabi Muhammad,sedarlah...kita di ambang kehancuran kalo kita tak ubah sikap kita.....

Rabu, 6 Januari 2010

Hatiku tengah geram.......

Kembali bersiaran malam nie.....Pertama sekali deeja nak luahkan apa yg terpendam dalam hati ni.Geram,sakit hati semua ada......Sebab?Kerana anak......Anak deeja di buli budak2 kat sekolah agama rakyat.....nama je sekolah agama tapi tak beragama langsung budak2nyer.Tau apa yg jadi...
Petang tadi,jam3,Najla dihantar ke sekolah agama rakyat yg berdekatan.Baru masuk ari kedua....Tapi hari ni,buat aku betul2 geram dengan perangai budak2 kat situ.Spek anak aku telah diambil orang.....Bukannyer spek mainan....yg betul.Dah le anak deeja tu rabun,spek lak hilang.Dicuri oleh budak2.Anak deeja simpan spek dalam beg semasa nak tunaikan solat asar kat surau sekolah tu tadi.Budak sorang ni dengan beraninyer bukak beg kakyong,ambik spek.Pastu pakat ramai2 dok main.Depa ni rupanyer tak g sembahyang.Beg letak kat bhgian belakang surau.Yg budak len ni g sembahyang .Yg depa ni leh plk pakat dok main,tanpa ditegur oleh ustaz atau ustazah yg bertugas.Yg buatkan deeja geram,kenapa boleh biar budak2 tu tak sembahyang.kenapa tak dilarang.....Bukankah tugas ustaz dan ustazah tu untuk mengajar budak2.Ini takde disiplin langsung....dah tu,memandai plk bukak beg org dan main segala macam rete orang.....Tak sakit hati ke?.....Lepas je sembahyang,kawan Najla yg sekelas ngn dia kat sekolah rendah bagitau,kata de budak2 dok bukak beg.Pastu ambik spek pakat dok cuba ramai2.....Najla ni pun bagitau kat ustazah.Tapi yg geram dan sakit hatinyer,kata Najla ustazah tu buat tak reti je....Pe punyer ustazah camtu...Kata pandai agama,kenapa leh dok diam je...Kenapa nak mainkan peranan sebagai pendidik...tanya budak2 sebelum melangkah balik.....Bila husben deeja p ambik tadi,Najla bagitau kata org ambik spek....Husben p la tanya ustaz ngn ustazah tu.Depa kata tak tau...de plk bapak pd kawan Njla tu bagitau anak sipolon tu yg dok men.So kitorang ni pegi le cari.....budak tu dah tak ngaku,cakap ramai yg dok pakai.kata Najla,budak anak sipolan tu le yg mula bukak beg dia dan ambik....Hiiiiiiii.....geram sungguh ni.....Bukannyer kiter taktau mak bapak budak tu...agaknyer tak berani nak ngaku kot,takut bapak dia marah....
Yg betul2 buat deeja bengang,nape leh ustaz ngn ustazah tu tak pentingkan disiplin..Biar je macam tu...tak de nak larang atau bertegas ngn budak2.Kenapa Sekolah Agama Rakyat ni pelik sangat....Ahhhh...tak payah dok hantar kalo camni....buang masa je.....Baik pegi tempat yg bayar mahal sikit...terjamin.....ingatkan tempat yg nak belajar ilmu akhirat,elok le semuanyer.Ini tidak....disiplin takde,tak reti nak bertegas,lantak je anak org nk solat ke idak ke..lantak koranglah....yg penting bulan2 masuk....Dahtu,kalo terlampau ramai tu kot le takleh nak kawal ni ada le kot dalam 30 orang je...Itu pun xleh nak kawal ke....Deeja bukanlah bermaksud nak kondem sekolah agama rakyat tapi sikap tu yg buat deeja geram...Senang2 budak2 leh bukak beg orang....Dah tu,budak tu plk baru darjah satu...mak bapak dah tak reti nak didik anak ke?Bukannyer aku tak kenal sapa mak,bapak,tok,nenek dia....Depa dok meniaga depan umah aku pun......Memandai sangat nak buli2 anak aku....hiiiiiii....sakit hati......Yg cikgu tu pun satu...lembik je...bila kami p balik kat sekolah tu bagitau yg budak tu tak ngaku,husben suruh le cikgu tu tanya sapa yg ambik esok.....Leh mengangguk je.....nampak cam orang yg*********.Satu g,cikgu tu cam tak prihatin je,...Ingat nak buat spek tu 10,20 hinggit.Beratus tau.....sapa yg tak penah kena camni memang tak tau sakitnyer...Tapi bila dah merasa,baru tau sakitnyer...Takpe...takpe....tunggula.....Sori kalo de yg terasa.....tapi hati ni dah tak leh tahan...,nak kena luah gak apa yg terbuku...kalo dok simpan...simpan,nanti jadi cam gunung berapi lagi teruk....sok Najla yg dah kehilangan spek nk ke sekolah....Dia tu dah le rabun,camne nak belajar esok......Feedup...

Asam Rebus Keladi.....

Menu ala-ala kampung.....Asam rebus keladi......nama mmg tak menarik tapi rasa tertarik sekali.Mungkin pada deeja sedap,tapi org len tu tak tau la....Masakan yg simple.keladi ni beli kat pasar malam semalam.Sebelum g antar Najla g kelas qiraati,singgah pasar malam jap.Ternampak lak keladi ni,nampak cantik je....lama dah tak makan.Deeja masak yg biasa dan simple je.Selalunyer org buat apa g ye ngn keladi.MIL deeja dulu penah masak asam pedas...Sedap gak.Keladi ni deeja men rebus je,patah2kan cili padi,taruh asam keping dlm sekeping,masukkan belacan,gula&garam sikit.Ha...dah siap pun....Yg ni deeja tambah lada hitam takut terasa sejuk lak karang...teruk lak...
Keladi yg tgh di rebus.....
Ikan kering goreng ni makan bersama ngn asam keladi tu,huh....goreng garing...sedap...cam keropok je..ikan kering ni beli kat Kuala Sepetang tu hari...Jom makan....

Tomyam putih....

Salam tengahari di hari rabu......Pe macam ngn ari ni....mungkin dah kurang sibuk kot...Deeja camtu lah....dengan rutin harian....Ari ni tekak terasa nak makan yg pedas2,masam2....ceh...cam org ngndung lak....ish...xde lah....sebenarnyer teringin tengok tomyam kat umah fmina,siap ngn air limau g.So ari ni turn akak Deeja lak wat tomyam.Deeja wat yg simple,malas nak pening kepala dok pikir nk msk pe....alasan org malas le tu..ye tak?Tomyam ni,xde makanan laut pun cuma deeja taruh tulang ayam....sedap tau,dah jadi cam sup lak.Pastu tambah udang,belen udng kelmarin,cendawan ....tu je...Rencahnyer beli yg segera....serbuk tomyam putih adabi....Anak2 mmg suka mkn tomym terutama si Alyaa...Huh,berpeluh2 dok hirup kuah ni....

Selasa, 5 Januari 2010

Kuih Bakar....


Menu untuk makan petang...Kuih bakar...sebenarnya baru kali pertama buat.Resipi amik kat blog dak hana yg dok Jepang nun.....Rasa sedap gak.....tapi rupa dia tak seindah org len yg dah pro...janji leh makan sudah.Janji,n3 lam blog ni pun sebenarnyer yg kiter dah cuba.Ye tak?jangan yg org. kiter ngaku kiter yg buat.mau mengamuk tuan punyer tu.....Walau buruk camne pun,asalkan kiter yg buat sendiri....puas hati oiii....Oklah ni resipinyer...Hana,akak c/p je ye...halal ye...
  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • colour hijau
  • bijan

  1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture kuih tadi, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing. *lepas 20minit baru hana taburkan bijan! supaya bijan nmpk cantik dan tak hangit sbb hana gune bijan yg dh sangai.Jgn terlalu lewat taburkan bijan kerna bila dh masak bijan akan tertanggal dr permukaan kuih.

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com