Ahad, 1 November 2009

Iktibar Sang Semut.......



Cubalah perhatikan sang semut,serangga bertubuh kecil yg sentiasa hidup dalam satu komuniti yg bersatupadu.Jika haiwan ini muncul dalam jumlah yg banyak,pasti gawat manusia sehingga mereka terpaksa melakukan pelbagai cara untuk menghapuskannya.
Rajin dan dedikasi sang semut sangat menarik untuk dikaji dan diteliti.Perhatikan ketika sang semut mencari makanan,sikenit ini begitu tekun,gigih malah cukup tabah meneroka kawasan yg ada sumber makanan.

Justeru jika dibandingkan dgn manusia yg diberikan akal,tubuh badan yg sihat serta fizikal yg cerdas,mengapa kita tidak mengambil iktibar daripada sang semut ini?
Allah menetapkan dalam sunah kehidupan bahawa kejayaan itu adalah hasil kerja tekun dan dedikasi.Orang yg hebat dan berjaya cemerlang memang selalu fokus sama seperti semut yg selalu bersungguh-sungguh dalam usaha mereka.
Ini bertetapan dengan firman Allah yg bermaksud,
"Dan bahawa sesungguhnya tidak ada(balasan) bagi seseorng melainkan(balasan) apa yg diusahakannya."(Surah Al-Najm,ayat 39)
Hayati juga pesanan seorang tokoh barat,bekas Ketua hakim Mahkamah Tinggi Amerika Syarikat,Charles Evans Hughes yg berkata,"Orang tidak akan mati kerana bekerja kuat.Mereka mati kerana pembaziran dan kecemasan."
Jadi,apa lagi alasan kita untuk tidak bekerja kuat?

dipetik dari majalah Nur...

3 ulasan:

ckLah @xiiinam berkata...

Salam kunjungan....

Terima kasih sudi singgah di 'citra xiiinam'

jAck ALvin buKAn suPErpoRnstAR berkata...

saya ingin jdi semut api...

Ahmad Zulfadhli Zulkefli berkata...

manusia sepatutnye berasa malu kerana kite lebih mulia dari semut kerane dikuaniakan akal untuk berfikir dengan waras dan menilai yang mane baek dan yang mane buruk.. tapi malangnye, kite gagal membuktikan yang kite sememangnya mulia.. bile semut mempunyai sikap seperti manusia berakal malangnya sebahagian daripade kite tidak...

Kita hanya mampu merancang....

  Assalamualikum wbt massa bergerak pantas, macam2 dah berlaku  dah 3bulan mak meninggalkan kami sekeluarga, kali akhir bersama masa hantar ...