Selasa, 3 November 2009

Inilah aku......

Salam pagi Selasa...Aku macam selalu,buat pe lagi...dok rumah...Tapi bukan duduk saja tau.Sebagai surirumah sepenuh masa aku rasa macam2 kerja aku kena buat.Setiap pagi rutin harianku dimulai dengan bangun awal pagi.Selesai solat subuh,aku kena siap2 anak untuk kesekolah.Biasanya anak2 tak amik sarapan kat umah.Najla hanya minum susu dan makan kuih yg dibeli dikantin sekolah.Alyaa masuk ke tadika kul 8 pagi.Memang xnak sarapan kat umah.paling tidak pun,kekadang mintak susu je.Dah tentu makan kat tadika.Husben,macam selalu.Pagi g kerja.tapi dia kekadang kerja petang@ malam.Kalo kerja petang@ malam,bolehla pagi tu aku p jalan2 kejap ke Taiping.
Rasanya kerja dirumah ni takkan habis.Dari pagi sampailah ke petang.Penat,usahlah cakap.Tapi kenapa orang selalu cakap,surirumah ni banyak masa,leh tengok tv,goyang kaki je.Aku memang marah kalo dengar orang cakap macamtu.Bayangkan,bila anak2 dah ke sekolah,anak lain masih de lagi ngan kita dirumah.Dalam masa tu kena kemas rumah,basuh baju,lipat kain,memasak,kisahkan anak...eiii macam2 lagilah.Kemas rumah bukan sekali,menyapu sampah pun camtu gak.Kecualilah anak2 kiter tu dah besar panjang.Mestilah dah pandai nak buat semua.Bila ada anak2 yg masih kecik ni,barang permainan dah tentu berterabur.Baru je kemas,dah bersepah balik.Eiii...geram kekadang tu...mulalah nak jerit macam tarzan.Bila makan plk,kalo tak tumpah bukan budakle namanya.Tentunya lepas makan kena sapu balik.Umah kecik,situlah ruang rehat,kat situlah makan,kat situ jugak tengok tv.Lainlah kalo,umah tu besar gedebak.
Itu baru bab kemas umah,belum lagi bab membasuh baju.Anak2 aku ni pakai baju sekejap je,pastu dah salin.Ada je alasannya...panaslah..basahlah...semua ada.Pastu,dah berlambak baju kat dalam bakul menunggu untuk dicuci.Kalo le,xde mesin mbasuh cam dulu2,mati aku.Mau sakit tak bangunle aku.Anak 3,tapi sekali basuh baju mesin yg leh isi 7 kilo tu pun xmuat.Kena buat 2 mesin...Tak ke teruk camtu..?
Masuk plk bab memasak.Kalo tak masak dah tentu perut lapo...Paling tidak pun..tengahari kena masak,yg simple pun jadilah..janji masak.Kalo beli lauk siap de je bunyi aku dengar.Terutama anak2 aku.Mesti tanya kenapa lauk ni sejuk?Biasalah,anak2....bila dah hari2 makan lauk yg panas2 tuptup lauk tu sejuk plk....komen jgn tak komen.Bila dah memasak,kat dapur camne plk rupanya?Dah tentu bersepah...sape nak kemas?Sendirilah....cuci periuk belanga,pinggan mangkuk,kaunter dapur....macam2 g lah....Aku letih sangat.
Tapi kadangkala ringan gak beban aku ni.Bila husben aku keje petang@malam,dia bantu le gak aku wat keje.Basuh baju,sidai kain dia amik alih...lega ati aku..tapi kekadang tu bunyi gak sok sek sok sek..ngomel...biasalah orang lelaki.Tapi tak salahkan....bantu membantu...
Kenapalah aku keluarkan n3 camni ye....sebenarnya inilah keluh kesah aku sebagai seorang wanita yg menjadi surirumah sepenuh masa.Aku berblog ni pun curi2 masa.laptop on je...sambil2 memasak pun sempat g aku jenguk2....Aku selalu bukak web main2,belajo2 kat anak aku si Kauthar...Xdelah nak kacau aku sangat.
Tapi,meskipun aku penat seharian dirumah...dengan tanggungjawab yg banyak tapi aku bersyukur dan happy...ye ke aku happy atau sengaja tulis...Betoi....happy sebab aku takde majikan yg nak paksa2 aku....sukahati aku nak wat pe pun...Kedua...mengenangkan di sana kelak...Alhamdulillah...sehingga kini aku dapat berbakti pada keluarga aku....Tahun ini adalah tahun ke10 aku menjalani kehidupan berumahtangga....Aku dah lali,aku dah masak ngn semua kerja ni....Penat,letih,kekadng bosan,happy,geram....itulah rencah kehidupanku....Kerjaku takkan berhenti selagi hayat dikandung badan....Abang...Khamis ni anniversary kiter ke 10....moga aku dapat menjalankan tanggungjawab aku sebagai isteri,ibu,anak,menantu dan wanita dengan sebaik2 mungkin.....Biarlah orang kata,bini hang tak kerja....tak pandai le tu...SPM pangkat 3 kot,biarlah.....yg pasti kiter tahu siapa diri kita......Pedulikan omongan orang...asalkan rumahtangga kita bahagia......

11 ulasan:

ish berkata...

SETUJU!!!!!!!SQ

deeja berkata...

salam Ish...
Ya betoi....mai kita tubuhkan kelab surirumah blogger Taiping...hihihi

Love2cook Malaysia berkata...

That's very true kak! Some would say Housewives ni pandai makan, tidur, tgk tv dan gossip jer! But, they shld stay at home just for one day dan buat semua kerja harian yang kita lakukan. Mesti give up!

We, as Housewives kerja 24 hours kan. Of course we do have breaks, but still that's much shorter than a office lunchbreak.

Like u said, in the end of the day...thinking how much kita dah berbakti tuk keluarga kesayangan kita, semua penat lelah hilang camtuh aje. ;)

Luckily I've got such an understanding Husband. He always supports me. He'll tell everyone that being a Housewife is not very easy. Needs lots of patience which no Man can do it! ;)

IxoR@ berkata...

Setiap kerja yg kita lakukan kerana ikhlas, lebih-lebih lagi utk keluarga..... besar pahalanya....

Cik Pora ni yg belum ada baby pun dah kelam-kabut rutin harian di rumah.... Tapi enjoy....

:D

azman berkata...

walaupun hang merungut denagn kerja harian, tapi aku rasa itu menjadikan hang org yang spesel, esp. dalam institusi kekeluargaan.

aku rasa bila tngk hang 100% suri di rumah, hang jauh lebih kuat drpd perempaun yang berkerjaya. maybe depa pilih untuk bekerja sebab tak cukup kuat untuk menjadi macam hang.
(to be fair, sebahagiannya lah, khususnya yg ada pmbantu rumah).

mudah2an nama hang dah register ahli syurga...

Zaila Mohamad berkata...

Kak Deeja, Zaila pon memang salutelah kat surirumah ni..pendek kata semua benda boleh buat..Zaila yang keje ni rase macam sentiasa tak cukup masa je nak buat semua, terkejar2..tambah2 pula anak2 masih kecil..kejap je rumah kemas pastu bersepah balik..tension juga!! tapi bagi zaila keje atau tak bukan persoalan..yang penting kita pandai bahagikan masa kan??

deeja berkata...

Hai Love...
Memang betul Love,andai kita dapat husben yg memahami..alangkah indahnya..semoga Love juga akan berbahagia

deeja berkata...

W'ksalam Bujang Susah...
Terima kasih atas pandangan yg membina tu...memang banyak memberi semangat..semoga kita sama2 dapat berkongsi manfaatnya..

deeja berkata...

Ixora...
tugas wanita memng nampak berat dan membebankan tapi disebalik semua itu alangkh indahnya...penat tapi bersabarlah kita..

deeja berkata...

Azman....
Alangkah bahagianya hati jika benar seperti yg dikata..mudah2an kita semua diregister sebagai ahli syurga..Nasihatmu memberi kekuatan padaku...thnks...

allkmurni berkata...

sokong surirumah tepeng...hehehe...leh kenal2 ngan blogger tepeng best nih...

Kita hanya mampu merancang....

  Assalamualikum wbt massa bergerak pantas, macam2 dah berlaku  dah 3bulan mak meninggalkan kami sekeluarga, kali akhir bersama masa hantar ...