Isnin, 30 November 2009

Di Kampung Husben.......

Edisi raya kat kampung suami.....yg kat atas tu gambar deretan anak dara bersama paksunyer...aka adik suami yg paling kecik.....Batrisya tu ank adik yg ke2,mak dia org Penang.Ika tu plk ank adik no6 papa org Kelate...Balkis tu plk ank adik yg ke4,KL mali tapi mak mai jauh Sabah mali...Pakat dok comot tengah pekena cheese cake....kek birthday Balkis..
Hari tu jugak....Balkis sambut birthday yg ke 3...Sebaya ngn Kauthar.....sebenarnya hari ni 30 hb tapi dah kumpul adik beradik so buat le sekali.....Sakan depa...beli kek kat Secret Recipe...
Uiiiiitttt....ramainya.....dok wat pa tuuuu..? La...pakat dok cucuk sate.....daging korban le tu...
Inilah pasukan hitam manis tengah dok cucuk sate.....Bapak2 yg dok wat kerja...mak2 nyer mana...hihihi...dok tengok saja la....
Aisey.....takat ni je gambar yg ada...yg len tu tak sempat lak nk snap....Menu hari tu,sate ngn bihun sup tulang....biasalah...raya korban nama pun....kalo tak makan daging korban,tak meriah rasanya....

Jom Bakar Lemang......

Amacam.....nampak ok tak lemang2 kat atas tu..?Raya haji tahun ni,dapat le gak kitorang buat lemang sendiri.Tapi bukanlah deeja yg buat,deeja tumpang tengok dan sronok je.Kitorang wat lemang kat umah mak sedara kat kampung.Ada 2 jenis lemang kitorang buat tu hari.Satu lemang biasa(pulut) dan satu g lemang tepung.Penah makan tak?Sedap tau.Gambar kat atas tu mak sedara tgh adun tepung tuk wat lemang tepung....Dah lama tak makan.Cik abang lagi le plk,baru first time katanya....
Jeng...jeng....jeng...inilah lemang tepung yg deeja katakan tu....nampak sodap takkkkk?Sori ye kalo gambar blur...snap guna hp.kamera dh abiss bateri daaa...
Yg ni,deeja yg buat.......ayam bakar.....ala2 sate gitu.....

Ayam tgh bako atas bara api...hihihi...cam kenny rogers bunyinyer....tapi yg ni lagi special...Tak caya....mesti caya punyalah....
Haaa...tengok.....berseri-serikan ayam bako tu....nyum-nyum....cicah plk ngn kuah sate aka kuah kacang...peh...tangkap leleh...
Menu makan tengahari aritu bukan setakat ayam ni je,kitorang de bakar ikan cicah ayor asam.Kerang rebus,nangka rebus ngn gulai ikan...Tapi tu le...mana p gambaq pun xtau la...rasa cam dah snap...bila tgk balik...laaaaa...takdak la plk.....
Kalo ikutkan gambar tang bakar lemang tu banyak gak posing...tapi takpelah tunjuk yg ni dh le ye.....pasenyer gambaq cun sangat...hihihi...

Deeja kembali ngn citer DI KAMPUNG......

Salam kembali setelah lama tak bersiaran.....yg ni edisi gambar kat kampung aku....sebelum acara wat lemang.....Tengok je ye aksi2 anak dara deeja dok berbuai.....terbuai kenangan silam....adusss
Buai laju2,sampai balik sana...seronok betul anak2 deeja ari tu....tak penah jumpa buai yg tergantung kat pokok...sakan depa dok hayun....alangkah indah menjadi kanak-kanak kembali...

Pokok aper lak tu...?Langsat la.....yg ni sebenarnya bukan pokok deeja pun...Yg ni pokok sedara deeja depan umah mak sedara tu ha....Tuan empunya pokok pesan,kalo datang, ambik je buah tu...So pe lagi.....jom kita pi jolok buah langsat.....
pokok tu tinggi....so jolok je lah...habis buah berterabur....lekas2 jom kutip....
Cepat2 taruh dalam plastik
La....tertonggeng-tonggeng si kauthar nak kutip buah....kikikiki
Taaaraaaa....sebaldi buah manggis.....kait kat pokok belakang umah.Tapi bukan deeja yg kait...mak sedara yg lagi sorang tu yg kait...deeja.....tukang makan je...hihihi...dasar org malas tul mek deeja ni kan....sedap oooo....dulu2,masa kecik2 deeja suka sangat makan jem manggis buatan sendiri....sekarang ni,dh lama xmakan jem tu...rindu la....saper nak tolong buat kat orang malas niiii?huhuhuhu

Sabtu, 28 November 2009

Hai.. Hai..Hai...deeja disini....

Salam hari Sabtu semua....
Camne ngan Aidil Adha....dapat makan daging korban?Alhamdulillah...kami sekeluarga dpat gak merasa...Raya tahun ni....best gak...next n3,deeja akan upload gambar2 ye...hari ni cuma nk bertegur sapa je....Agak sibuk sikit...

Miss U


*
*
*
*
*


Be In Love










Khamis, 26 November 2009

Khas Buat Semua....



Assalamualaikum....
Terlebih dahulu Deeja ingin minta maaf sekiranya tidak sempat membalas segala komen atau mesej kat shoutbox.Sebenarnya sibuk sikit,maklumlah esokkan dah nak raya...Hari ni kitorang sekeluarga nk balik kampung,nk buat lemang....Sape2 nak makan lemang tu jemput le datang..
Untuk semua teman2 bloggers samada follower atau pun tidak,Deeja ingin mengucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha.....Moga Aidil Adha ini kita sama2 beroleh keberkatan di samping ibadah korban...
Deeja bercuti sebentar je dari berblog...nnti kiter jumpa lagi ye....


Rabu, 25 November 2009

Mai naik basikal.....made iN JApaN

Salam hari Rabu pada semua....Rasa cam dah lama sangat tak menulis....Sejak cuti sekolah ni rasa cam sibuk je...Tapi sebenarnya kemalasan melanda...hikhikhik...Biasalah,nak menulis kena ada mood,kalo tak...ehmmmm....Hari ni nak citer pasal basikal....Basikal ni husben deeja beli online...rege tak yah citerlah..malu den....asalnya basikal dari Jepun,tapi kitorang beli dari dealer kat Johor.Nak dijadikan citer,pihak kurier dah tak tau umah plk.Lastly,kitorang ambik sendiri kat kedai ngn kete....Orng kedai tu kata,esok diorang akan hantar ngn lori.Tapi husben punyer le tak sabar...ambik gak bawak balik ngn kete...
Aksi si comel deeja ngn basikal
Ehmmm......tak tau nak tulis laaa....tgk gambar dh le ye...

kalau ader sape yang berminat nak membeli basikal Made in Japan boleh call deeja ,no phone kat atas too yer..........................

Udang Masak Lemak Cili Api....

Sudah sekian lama Deeja xn3 pasal makan2 ni....Hari ni nak n3 gak...rasa cam tak sah je kalo xn3 pasal makan2 ni....Ntah masak bila pun dah tak ingat...masa nak upload gambar tadi ternampak lak gambar udang yg masih menunggu giliran tuk keluar dalam blog deeja yg cute miut ni....ek eleh...perasan...Too simple recipe for me....Tumbuk2 campak2 siap....dah leh makan....
Nak gak ke resipinyer...Oklah deeja catat le gak....

Bahan.
Udang
Bawang besar
Cili padi
Serai
Daun kunyit
Serbuk kunyit
Garam

Bawang besar,cili padi & sedikit garam-ditumbuk
Serai-dititik
Masukkan kedlm periuk bahan tumbuk tadi bersama serai dan serbuk kunyit.
Tambah air,didihkan.
Bila dah mendidih,masukkan santan.Kacau jgn bagi pecah minyak.
Masukkan udang dan daun kunyit yg dicarik2.
Kacau hingga udang masak.

Jom berdonut....

Mai....mai...mai.....makan donut...Hari ni...deeja belanja uols ye.....Jangan malu2,ambik je...banyak pilihan tu....Semua sedap2 belaka...Yg taruh cheese pun ada,yg taruh serbuk oreo pun ada....lagi2 yg berkacang,bercoklat rice...ish...semuanya adalah....rasa pun enak.....Pilihan anak2 deeja dah tentu hitam2 tu de oreo..Tapi deeja xberkenan.Rasa manis la.Deeja suka yg de keju tu...fulamak...terangkat....
Ehmmmm.....ni mesti kali ni....saper2 yg dok baca n3 deeja kata deeja dok menipu.Mesti cakap mesti donut tipu cam dulu tu.....Tapi,kali ni betoi tau..deeja xtipu...memang enak dimakan....ala2 Dunkin Donut gitu tapi regenyer murah sikit...
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
jeng...jeng...jeng..
Deeja beli donut tu kat Nash Donut & Bakery....Sedap tau...Kat Taiping ni kedainyer kat Taiping Sentral tu ha....

Isnin, 23 November 2009

Jom Naik Kuda.....

Mari mari adik kakak kita naik kuda....Yeeehaaaa.....Ini kuda bukan sebarang kuda...Tapi kuda penuh kesaktian.....ekekekeke.....Saper kenal ngn benda diatas tu?Oooo...kenal rupanyer....Cian anak anak Deeja.Itulah pertama kali tengok benda alah ni masa kat kampung tu hari....Bila aku keluarkan benda ni dari bawah meja,diorang punyer le kerumun.Siap tanya ,pe benda tu....nak tergelak pun ada.Terimbau zaman aku kecik2 dulu,tak heran pun ngn benda ni....Zaman sekarang orang dah jarang guna.Ye lah nak cari buah kelapa pun susah.Aku sendiri pun guna santan segera.Kalo nak kelapa parut p je lah kat kedai...Bagi je duit dapatlah yg dihajati...So...hari ni...layan je lah gambar anak2 dara ku yg tak pernah jumpa ngan kukur kelapa ni.....ahakahak...



Itulah wajah2 ceria anak2 ku yg duduk bertenggek atas kukur kelapa.Kukur kelapa ni jenis yg boleh dilipat......Pada yg dok gila gaya inggeris bleh gak cat putih benda alah ni.Pastu tempek decal.Tentu cun giler...hihihihihi...

Jenguk Kampung Sat...

Salam bertemu kembali setelah lama tidak bersiaran....Bukan pe,sejak cuti sekolah ni,rasa cam sibuk sangat.Biasalah anak2 pakat de kat umah.Macam2 lah keje yg nak dibuat.Sebenarnya ni kisah 2,3 ari sudah.Kitorang balik kampung aku jap.Hihihi...bunyi cam jauh je..Sebenarnya tak jauh pun hanya 2 km dari umah aku.Dulu dah takde sape kat kampung,baru dalam bulan lepas mak sedara de balik dok kampung tu ...So...dah de lah orang jaga pokok2 buah kayu kat kampung.Dulu pajak je kat orang tapi de plk yg amik kesempatan,tipu kitorang....Biarlah...hanya Allah yg mampu membalas segala kejahatan manusia....
Ok lah....seperti biasa,dah balik ke kampung tu kalo tak cari buah derian memang tak sah.Buah tak banyak pun.Bukannyer dusun hanya pokok2 tepi umah je.Bolehla nak makan....
Ha...gambar kat bawah tu....jangan gelak ye...tangan si hitam manis tu husben deeja..tengah dok kupas buah derian....
Jeng..jeng..jeng...inilah hasil dari buah derian tadi...Feveret family aku...cucur durian....Sedap tau..
Saja nak tayang buah yg tak seberapa ni....
Ni lagi selonggok....
Yang ni plk,anak dara aku.Rajin betoi si Alyaa bila dapat penyapu lidi.Habis disapunyer.Si Kauthar plk tak abis2 belari.Almaklumlah kat umah aku takde tempat nak lari...
Najla...tak abis2 nak berposing....
Eiiiiyahhhh......liatnyer derian ni.....Kihkihkih....tengok le wajah ayu anak dara aku tu.....punyele nak kopek derian....

Jumaat, 20 November 2009

Sekitar Majlis Konvokesyen Alyaa....

Salam menjengah kembali....Ini adalah kisah semalam,tapi deeja xsempat nak coret2 coz kesuntukkan masa dan kebzan yg melanda.....Semalam,bersamaan hari Khamis 18 November merupakan hari konvokesyen bagi kanak2 tadika di sekitar kawasan parlimen Bukit Gantang....tempat yg penah hangat satu ketika dulu tu....Opppsss...tapi aku bukanlah dok kat Bukit Gantang cuma kawasan parlimennya saja....Majlis ni,bukanlah majlis yg besar2 cuma sekadar pemberian sijil dan hadiah wat kanak2....Inilah sahaja gambar yg bleh aku upload utk tatapan umum....So....layan je lah ye.....
Sebelum majlis bermula...de pertandingan mewarna....Tengok tu...pakat khusyuk mewarna...
Senyum je si dara sunti deeja ni.....Gambar ni disnap,sebelum start mewarna..

La.....kuyu je mata tu...pesal tu...?
Ya.....warna2...jgn tak warna...kasi cantik2 ye.....
Yes.....dah terima pun.....Itulah anak deeja..Alyaa....alangkah indahnya...semoga Alyaa dapat menjejaki menara gading dan menggengam segulung ijazah satu hari nanti...
Senyum....tengok sini ye.....klik..klik....yang ni masa dapat hadiah....
Dah balik umah....so posing jap ngn sijil dan hadiah berupa beg serta tuala...


Nasi lemak ni sedap oooooo......Pihak KEMAS bagi sorang 2 bungkus,so kiter dapat 4 bungkus.Hari tu tak masak nasikle...jadilah makan yg free je...

Khamis, 19 November 2009

Pulut Dakap....

Pulut Dakap nama diberi....sape penah makan..?Sila angkat tangan.....De jugak ye....satu..dua...ish..tak terbilang le plk.Pada sape2 yg tak penah makan,mai deeja citer sat.Pulut ni de inti pisang....Dakap...kenapa nama camtu...sebab,pulut tu berdakapan ngn pisang.
Ha...camni rupanya....cara nak buat senang sangat....pulut di masak cam biasa-campur garam dan santan.Pastu,amik daun pisang,taruh pulut dan letak inti pisang.Selalunya pisang emas.Belahle dua kalo besar sangat.Kemudian,bungkus cam tepung bungkus.Kukus le dalam 20 minit....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com