Sabtu, 10 Oktober 2009

Cerita-Ceriti di Hari Sabtu....

Dikala seluruh umat sejagat bergembira berhari raya dan menghadiri jemputan rumah terbuka,masih ada lagi insan yg bergelut dengan kedukaan,kesempitan,kelukaan,kesepian....Aku bukanlah menujukan coretan ini untuk rakyat luar yg menderita tetapi masih lagi rakyat DYMM Sultan Perak....Kisah benar yg ku lihat dan dengar sendiri.......Mungkin sesetengah orang mengatakan itu hanyalah kisah biasa tetapi bagi aku.........

Petang tadi,aku bersama familyku balik ke kampung suami.Balik sekejap saja.Melawat dan menziarahi sesama kita.Chewah...serius je citer aku ni kan.Macam ni,Tok suamiku tak berapa sihat,baru je keluar wad.Jadi,kami pun balik sekejap.Menziarahi............ingatlah,selagi masih lagi bernyawa,eloklah kita ambil berat,tunjuk kasih sayang....janganlah bila sudah tiada baru kita terhegeh2 nak sua muka.Kenapa aku cakap macam tu?Kerna,aku cuba meluahkan aper yg tersirat di hati seorang ibu dan juga nenek.Tok mengeluh padaku tadi......katanya MIL aku dah telefon adiknya 2kali mengatakan tok sakit.Tapi depa tak juga balik menjenguk.Kata Tok lagi,takkanlah sakit pun tak boleh balik sekejap.Adik MIL tu bukanlah adik kandungnya tetapi adik angkat yg dibela oleh arwah tokwan ketika masih kecil lagi.Tok macam jauh hati bila anak2nya itu tak juga balik.....meskipun dah seminggu lebih bagitau kat depa.Raya kelmarin pun depa tak balik.Aku cubalah menyedapkan hati tok,mengatakan mungkin depa takde cuti atau sibuk.Tok diam je....aku tahu aper yg bermain di fikiran dia....Aku tahu Tok mengharap kehadiran anak2nya itu......

Semasa Tok dok bercerita kat aku tadi,MIL ngan FIL aku takde di rumah.Depa keluar.....Yang tinggal hanyalah adik ipar bongsuku yg berumur 10 tahun tu....Mertua aku sebenarnya ke Bruas.Pekan berhampiran ngan Pantai Remis.Aper depa wat kat sana ye..?

Depa sebenarnyer pergi berjumpa dengan sebuah keluarga.....Buat aper..?Aku sedih mendengar cerita MIL.Depa kesana untuk mengambil anak angkat.Memang sedih sangat......kisah adik beradik yg terpaksa berpisah....Ibu mereka baru sahaja meninggal dunia selepas raya kelmarin...Bapa mereka tak sanggup nak menjaga mereka.Lalu diberikan kesemua anak2nya kepada orang.Kesian kan,pisahkan adik beradik tu.Bapa mereka cacat selepas terlibat ngan kemalangan.Depa ni ada nenek tetapi dah terencat akal pulak.Jadi si bapa mengambil keputusan untuk memberi kesemua anak2nya kepada orang.Jiran MIL dah ambil 3 orang.Seorang dah terlepas ke KL.Yg tinggal cuma seorang je lagi.Budak yg MIL ambik ni perempuan dah berumur 15 tahun.Tapi tak bersekolah sebab kemiskinan....Masih de lagi ye macam tu...Aku berfikir sendirian,kenapa sibapa tega melepaskan kesemua anak2nya.Bukankah masih de lagi tempat untuk mengadu.Bukankah negara kita ini ada jabatan kebajikan yg boleh membantu.....Seorang bapa sanggup melakukan sedemikian rupa dan melepaskan tanggungjawabnya.....Kenapa...?Sanggupkah seorang ibu merelakan anaknya diambil orang...?Aku terkenangkan arwah nenekku,biarpun kehilangan suami ketika anak masih di gendongan tetapi dia masih lagi berusaha dengan tulang empat keratnya demi menyara anak2nya.....

Kasih sayang seorang ibu memang terlalu besar dan terlalu berharga.....kasih sayang bapa.......teganya....melakukan sedemikian......Fikirlah......anda.....bagaimana......

4 ulasan:

Sweet Ummi Bakery berkata...

my MIL pun baru citer pasal anaknyer yg terpaksa bagi anak pada org jaga... tapi bukan dia yg kasik .. tapi suaminya sebab tak sggup nak jaga sebab MIL tu sakit masuk spital... at last org tu bwk budak tu pergi... sampai x sekolah pun... betul .. ada bapa yg boleh jaga anak... dan ada jugak yg x sggup jaga ..

alvin takda rumah harga 8juta story.... berkata...

entri yang menyentuh perasaan...

IxoR@ berkata...

Betul cakap Alvin...

Entri sis ni, menyentuh perasaan...lantas Ixora teringat kedua org tua di kg....

:D

MULAN berkata...

sedih teringatkan arwah bapak kita..

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com