Ahad, 4 Oktober 2009

Lontong....

Lontong ni buat sesaja nak makan.Masa raya tu hari dah wat,tuan umah makan ckit je.Tak puas rasanya makan ,tu yg wat lagi tu.Dulu2 hubby tak makan lontong ni.Tapi disebabkan cik bini dia rajin dok wat lontong akhirnya dah jadi feveret dia sekarang ni.Ni pun wat atas permintaan hubby le ni...Resipi ni dapat dari Tokngah yg dok kat Tanjung Karang,Selangor tu.Lontong yg dia wat memang sedap.Tapi yg aku wat ni xdela sesedap yg ori.
Yg ni sayur lodeh....seperiuk tu....Nak watnya camni....
1 biji bawang besar,2 ulas bawang putih,1 inci halia,2 biji buah keras dan jintan manis/putih(dlm 2 sudu besar-Deeja suka rasa jintan yg lebih) diblender.Sukatannya ikut kesedapan masing2,yg Deeja wat ni untuk dlm seperiuk sedang
Kemudian,tumis bahan blender tadi.Kalau tak tumis pun boleh.Lepas tu masukkan air dan bahan sayur sprt...tempe,tauhu,fucuk,suun,kobis,bunga kubis,carot,kacang pin dan sekutu dengannya.(ikut suka kita le).Kemudian masukkan udang atau ikan bilis.Masukkan santan,garam dan sedikit serbuk kunyit.Biar sampai mendidih.Kemudian leh angkat...
Yang ni nasi impit.Deeja beli yang segera je.Kalau Tokngah,dia wat sendiri balut ngan daun pisang.Di zaman yg serba malas ni,beli je yg segera,balik rebus.

Macam tulah cara2 nak wat lontong.Nak lebih kow.....kenalah ader sambal kicap.Kalau xde sambal ni,rasa cam tak cukup sempurna rasanya.

5 ulasan:

arezura berkata...

wow..sdpnye...
terliur air liur tgk lontonh kak deeja...
tapi zura x leh mkn..
ngan diet..
huk..huk..huk...

deeja berkata...

salam arezura...
xyah diet,telan je...
rugi kalo xmakan.
sementara bdn masih cht ni makan je pe nk mkn cma hati2,jgn terlebih..hihi

alvin takda rumah harga 8juta story.... berkata...

ya Allah..indahnya lontong

ZahRa A!Sya berkata...

ish3..feveret nih..meleleh air liur dbuatnye...huhuhu..mmg debommm

deeja berkata...

deeja>alvin
ye ke alvin....kalo cmtu,alvin kn tawen cpt,leh bini msk cedap2 ye.hihi

deeja>zahra
makacih,akak dh bg rspi,try le wt...hihi

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com