Khamis, 20 Ogos 2009

Cencaru Bersambal...


Aduh....sakitnya kepala aku...Jenuh aku nk upload gambo,tak jugak leh masuk.Sebenonya ini lauk semalam.Dari semlm g aku cuba nk masuk gmbo,line internet teruk sgt la...kejap ok,kejap ilang....eiiii...geram sebenonya..pe2 pun syukur akhirnya dapat gak aku upload lauk ni...layan je....
Menu ni sebenarnya kegemaran keluarga mertua aku.Dulu aku tak berapa suka makan ikan ni....Masa aku kecik-kecik dulu,tok peronah juge wat ikan cencaru belah belakang tapi sumbat ngan nyor(kelapa).Tak peronah lak wat bersambal lagu ni...Bila dah feveret keluarga mertua,secara tak langsung maknanya feveret laki aku....Skrang ni ,anak-anak pun suka makan....Anak-anak memang suka makan pedas2,kalah aku masa kecik dulu.Kalau lauk yg pedas mak mesti basuh dulu(buang cilinya dengan gosok2 kt nasi).Nak buatnya senang je,tapi yg malas sambal tu kena masak dulu...ini resipinya....

1@2 ekor ikan cencaru(ikan lain pun boleh)-dibelah belakang
cili kering(banyak ikut kepedasan kita)
bawang putih/bawang merah
belacan dlm sesudu
asam jawa (aku guna yg pes jd dlm 1/2 sudu teh)
garam/gula secukup rasa

cara buat:

ikan digaul dengan garam/kunyit
semua bahan2 lain tu dikisar....
Panaskn sedikit minyak dan tumis bahan kisar...
bila dah hampir pekat,angkat dan sumbat pada ikan.
Goreng ikan itu......atau bleh juga di bakar dengan minyak yg sedikit.....

Tiada ulasan:

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com