Isnin, 10 Ogos 2009

Letih....

Pagi-pagi isnin ni hujan dah turun...Renti kejap...Sekarang ni pun nampak mendung je..Entah kenapa hari ni rasa mengantuk je.Tak cukup tidur ke apa ke..Bila suhu rasa dingin je,mulalah mata pun nak terpejam.Semua rasa macam malas.Tadi nak masak pun rasa cam letih je,tapi sat g dah nak makan pe plak.Nak hilangkan ngantuk,sebelum p masak td,saja p selongkar majalah-majalah lama.Konon2 nak masak yg special.Tapi...malas plk.Aku terjumpa la satu artikel mengenai MATA.

Mata bersinar bagai kejora.
Nak rawat mata cara tradisional-guna timun atau tomato ataupun uncang teh yg telah digunakan untuk menyejukkan dan memberi kesegaran pada mata.

Jumpa plak cara nak wat senaman mata.

  1. tekapkan mata dgn kedua belah tapak tgn,buka mata dan lihat kegelapan dalam tekupan tadi.Pastikan mata dalam keadaan yg santai
  2. Buka dan tutup mata dengan sekuat tenaga.Lakukan dalam kiraan sepuluh,2 kali sehari
  3. Pegang sebatang pensel dgn jarak 10cm dari wajah,selari dgn kedudukan mata.Fokuskan pandangan pada pensel sehingga beberapa saat.Kmd alihkan pandangan ke satu objek yg berada jauh dibelakang pensel.Kembali fokuskan pandangan kearah pensel.Ulang selama 5 kali
  4. Gerakkan bola mata dari arah kiri ke kanan sebanyak 20 kali.Buat kearah bertentangan juga.
  5. Lakukan senaman mata ke atas,ke bawah,ke kiri dan ke kanan.Ulang 10 kali.

1 ulasan:

imHepPie berkata...

timun cicah sambal blacan pon leh bgi segar mata...

teh 3 in 1 boley guna x??hihi

ermm pensel tuh amek cucuk mata je kompom sgar bugar hik3...

snaman yg bkesan kan...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com