Selasa, 11 Ogos 2009

Dahulu dan Sekarang.....


Sebenarnya hari ni aku tak de idea nak corat-coret....Cuaca kat sini baik.Dari pagi lagi dah cik mentari muncul.Rutin harian cam selalu...Hari ni badan rasa tak berapa sihat....Jadi masak pun yang simple.Makan mee je.Tapi xde lak gambo nk tayang,malu rasanyer...orang maleh pnye keje.
Sambil-sambil lipat kain,aku melayan si kecik layan internet.Bila aku terpandang dia,aku teringat aku waktu kecik dulu.Mane la ade semua tu.Ni kecik-kecik dah pandai layan komputer..Aku selalu bukak web site kanak-kanak kat deme.Tak le kaco aku nak wat keje.Page yg aku selalu bukak www.boowakwala.com ngn www.starfall.com.Seronok tgk si Kauthar dapat belejo..
Kalau aku dulu nak belajo cuma tgk buku.Mak memang rajin belikan aku buku.Tu yang pandai ni.HikHikHik...Aku memang dah terdedah dengan dunia pendidikan sejak kecil lagi.Almaklumlah parents cikgu.
Antara dulu dan sekarang jauh bezanya.Mak pernah bercerita pada aku kisah dia zaman dulu2.Kami ni bukanlah orang senang.Mak jadi anak yatim pada usia yang masih kecil.Yang ada cuma arwah tok.Tapi tok jenis yang nakkan pembaharuan.Walaupun orang kampung mengata.Yelah dulu orang perempuan tak sekolah tinggi. Tapi tok tak kisah,yang penting anak-anak pandai.Mak cerita,dulu dia baca buku malam-malam hanya berlampu minyak tanah dan ditemani suara burung hantu...Kekadang takut juga kata mak.Tapi kerana nakkan ilmu digagahi juga.Pergi sekolah tulis pulak atas papan batu.Cam ne rupa pun aku tak dapat nak bayangkan.Berlainan sekali dengan aku.Dapat belajar dengan simbahan lampu kalimantang.Kalau tak nampak jugak saja sangat le tu.Anak aku plak lagi moden.Hanya duduk depan komputer,dah bleh dapat ilmu.Buku kanak-kanak sekarang ni pun dah macam-macam jenis.Ada yang siap leh kua bunyi lagi...
Dunia dah makin berubah dan semakin canggih.Kalau dulu rumah takde kipas,sekarang jgn kate kipas,ekon pun siap pasang....Perubahan demi perubahan tapi adakah kita sebagai insan ini sudah lalai dan alpa dengan arus kemodenan.Masihkah kita ingat tentang cerita bagaimana kesusahan orang tua kita dulu.Mak cakap hidup dulu susah sangat.Tok cuma noreh getah,hanya untuk dapatkan sesuap nasi.Tambahan pula dulu musim Jepun.Mak dilahirkan tahun 40an.Mencabar rasanya hidup dalam cengkaman.Aku tak dapat bayangkan .....ahhh tak sanggup aku....Tapi disebabkan semangat yang tinggi akhirnya mak dapat jadi seorang guru.
Bagaimana dengan semangat anak-anak kita sekarang?Najla,Alyaa,Kauthar...mama nak anak-anak mama akan menjadi insan yang terbaik dunia akhirat.Meskipun dunia berubah dan semakin canggih janganlah alpa....kita orang Melayu dan agama kita Islam...

2 ulasan:

kakpah berkata...

Budak2 sekarang nak belajar semua senang. banyak sumber. Kakpah dulu macm mak kamu jugak. beljar pakai lampu tanah. Duduk kat kampung mana ada letrik.
Senangnya korang ye... mahu tak mahu je.

deeja berkata...

Memang betoi tu kakpah....
skrang ni pun tgh fikior camne nak bg anak jd pandai....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com