Jumaat, 14 Ogos 2009

Stok.....

Ini bukan cerita pasal stok gula yang berkurangan,tapi ini stok susu untuk puteri-puteri aku yang bertiga tu...Bagi aku kalau gula berkurangan sikit takpe gak...Boleh gak guna alternatif len,tapi kalau susu abis alamat menngis kelaparan la anak-anak aku tu.Depa ni walaupun dah kenyang makan makanan len tapi mesti nak mintak susu punya...Kak Yong yang dah darjah satu pun masih lagi minum susu.Bagi aku susu tu penting untuk tumbesaran anak-anak.Walaupun susu yang diorang minum ni bukanlah susu jenama mahal tapi inilah kegemaran diorang.Sesetengah orang yang aku lihatlah,bila anak sudah mencapai umur 2 tahun dah taknak bagi susu.Mulalah campur ngan milo lah,teh dan macam2 g.Ada gak yg bagi anak minum air sirap atau oren dalam botol...Kesian aku tengok...Biasalah budak-budak mesti merengek nak susu,tapi yang diberi sirap.Bukanlah bila aku cakap macamni bermakna anak-anak aku tak minum sirap,milo dll.Tapi aku memang takkan taruh dalam botol,biar minum dalam cawan...Susu je yg taruh dalam botol.Satu lagi,anak-anak aku ni kalau susu bancuh dalam cawan dah taknak plak dah...lantaklah...ase depa minum susu udah le.Aku ni dah terdidik dengan tabiat minum susu.Dulu2,zaman aku sekolah,setiap pagi mak mesti bancuh susu suruh minum.Kekadang tak lalu gak,tapi telan je...(tapi minum dlm cwn le).

Dh abis cite pase susu,aku nak tulis plak pase ciri-ciri ibubapa yg baik.Aku jumpa artikel dlam majalah.

  • menjadi tempat anak bergantung
  • tunjuk contoh baik
  • beri sepenuh kasih sayang kpd anak
  • berusaha membina keluarga bahagia
  • pupuk sifat kasih sayang bukan perasaan takut
  • berbuat baik pd ank
  • hormati hak dan perasaan ank
  • lahirkan simpati bila ank cedera atau susah
  • beri kebebasan kpd ank sesuai dgn peringkat umur
  • tak mengharap pencapaian yg tidak munasabah
  • bersedia menjadi teman ank dan pendengar yg baik
  • galakkan ank lakukan sesuatu yg berfaedah
  • hargai perbuatan baik ank.
DOA MELEMBUTKAN HATI ANAK.
Doa yg perlu diamalkan ialah Surah Toha ayat 1-5,Surah al-Syura ayat 19 dan Surah al-Hasyri ayat 21.Doa ini boleh diamalkan dgn meniup pd ubun rambut anak atau ditiup dlm air

12 ulasan:

dotblogspotdotkom berkata...

terima kasih info yang berguna utk kami.....

deeja berkata...

Tq...pakcikdot....hihi..

dina berkata...

deeja, anak aku lak masa umur dekat 2thn tak mo minum susu putih... nak susu coklat. lepas umur 3tahun langsung taknak susu, bagi ribena pun taknak, bg oren lagi le taknak, yg dia nak minum milo kosong. tapi dlm cwn je... itu pun aku curi2 letak susu... hehehe, tapi bila dia nampak, siapla... dia mogok taknak minum...

deeja berkata...

deeja>dina memang anak-anak kita ni mcm2 ragam...anak sya yg sulung pn xnk susu putih cuma yg coklat...tp alhamdulillah smpai lani dok minum g..yg kecik ml susu bdn,dekat 2 thn renti xnk dh.mjur le dpt smbung susu formula...itulah anak2

TokNabe berkata...

Ada budak2 kena buat stok sikit takut2 habis waktu malam, susah nanti.

deeja berkata...

deeja>TokNabe
ya betul..betul..betul...

kakpah berkata...

salam jumaat deeja. lama plak rasanya tak datang gurau senda kat sini. kpah bizi. kalau kpah lupa nak datang deeja ingat2kanlah ye..

Noorhodza berkata...

Salam deeja... ilmu yg baik utk dikongsi... syabas!!

genny da bomb berkata...

banyakkkkkknyeee susuuuu...hehhee..betul2..selagi anak nak minum..bagi je la..nuqman pun minum lagi dah 4tahun lebih dah...

deeja berkata...

deeja>Noorhodza
Makasih...ilmu takleh dipendam sorang2,nnti dikata kedekut ilmu lak...so kita kongsi2...itulah persahabatan...

deeja>genny da bomb
beli bnyk2 senaqng...jumpa yg ofer,sental bwk blik...jimat ckt..hihihi

IdzaRis79 berkata...

alhamdulillah...
bijak dan sehat sebenonya sapa yg minum susu ni..

Fara_Adura berkata...

Deeja..

Anak fara si sofea tuh pon minum dutch lady neh gak.. coklat punye rasa..hehe

Sebelom neh memang full bf.. da dekat 2 tahun kene la besekan minum susu botol lak kan..

Memang susu tuh penting tuk anak.. supaya die membesar sihat dan kuat.. hehe

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com