Jumaat, 28 Ogos 2009

Merapu-rapu di bulan puasa.....

Jumaat datang lagi...Sekejap je rasanya....Puasa pun dah 6 hari...Ehh..dah tak sampai 4 minggu lagi dah nak raya...Sekarang ni masa rasa cam cepat sangat berlalu...kekedang teringat kisah lama2..waktu muda-muda dulu...waktu zaman sekolah..Indah je rasanya,tapi tu semua dulu.Kini aku dah pun ada anak 3.Kalau dulu bersahur,korang nak tau kiter makan pe..?Deeja dulu tak makan nasi macam sekarang...makan cornflakes dengan susu.Tu pase bila terpandang je kotak cornflakes mesti teringat bulan puasa.Waktu berbuka lak,mesti cari nasi berlaukkan ayam percik dan daun salad...Ringkas bebenor...Tu dulu masa anak dara...Badan pun slim...berat tak pernah lebih dari 45kg.La ni...eiii malu nak cakap...Sape gak yg jumpa mesti cakap aku ni gemuk,berisi lah,senang hati lah...macam2 g...Memang pun aku dah berisi ,bukan gemuk tau....Ada gak yg cakap badan aku sekarang ni dah lawa takle cekeding cam dulu2.Ishh...ye ke...tau nak sedapkan hati aku je kot...Tapi...aku rasa aku ni memang lawa...hihihi....masuk bakul angkat sendiri....Kalau tak lawa takde la orang nak wat bini...Toi tak...?jadi semua orang yg ada kt dunia ni memang lawa....kan..kan..kan..Udah le tu usah le cakap pase bdan ni...Aku tak peronah lak bulan pose leh kurus badan....makan tak banyak mana tapi dah badan nak naik,nak wat camne....Biaq p la,kata orang utara... Sebut pase bulan pose ni,aku teringat kisah yg terjadi kat sekolah menengah dulu2.Selalunya ank org susah tau anak yatim akan dapat hamper kuih raya.Nak dijadikan cerita....budak2 yg dapat hemper ni,bukannya wak balik,tapi p tutuh makan kat dalam kelas...Pe lagi,kena tangkap la.Nak tau pe cikgu denda diorang.....Memang nak tergelak....Cikgu suruh panjat pokok dan duduk cam beruk kat depan bilik guru...Sape gak yg lalu kat situ mesti pandang...dah tu kalau tak tersengih memang tak sah...Kesian pun de tapi tu lah sape suruh tak pose...kan dah kena... Satu g,budak2 dulu selalu bawak mercun ke sekolah.Time rehat,selalu kenakan orang.Aku salah satu mangsa.Memang terperanjat....Tu dulu,kat sekolah.Ni sekarang ni plk kat depan umah.uii...riuh tak terkata.Kira tahun ni ok sikit dari tahun lepas.Bukanlah aku nak kutuk atau menghina sesiapa.Ni kisah benar yg terjadi kat taman aku ni.Alkisah,ade sorang jiran aku tu...kerja kerajaan yg dok tangkap2 org....depa ni dapat mercun seludup.Dah le dapat benda cara haram,pastu pakat bawak balik.....bahagi2 kat org kat sini.MasyaAllah....Tuhan je yg tahu cam ne keadaan masa tu.Memang kami ni tak berapa setuju ngan org tu..tapi tu hal peribadi takyah le nak cite...Tapi alhamdulillah,tahun ni takkan ade camtu g kot.....depa tu dah pindah....Lantaklah...aku bukan nak luahkan pasal bekas jiran aku tu tapi....kenapa masyarakat kita ni bila time pose je mesti nak men mercun,meriam buluh,semualah....Wajibke?Yang heran tu baru sehari stat pose dah dum dam meletup sana sini.Nape...kalau takde bunyi semua tu tak meriah ke...?Korang semua men mercun tak..?Aku...?hehe....masa kecik dulu men bunga api je...takut ngan mercun ni.... Dulu2,aku ni dok kampung.Suasana kat kg memang tak serupa ngan duduk taman ni...Aku ingat g,bila dah dekat malam 7 likur,maksedara aku selalu cari batang kayu untuk nk taruh pelita raya.Batang tu di paku...then sangkut pelita kecik...Lepas bukak pose je terus p keluar,pasang pelita....Budak kecik la katakan...Seronok sangat waktu tu....Lampu sekeliling umah...Aku selalu main bunga api ngan anak jiran sebelah,bukan men betul pun...Nak tau pe kami buat....kami p cucuh bunga api yg menyala tu kat pokok...Saja seronok.Bila siang leh nampak bekas putih2 kat pokok tu...eiii terkenang balik...nak tergelak.pe la budak2...Kat kg,meriahnya lain....syahdu bila teringat balik....Sekarang ni dah tak boleh pasang pelita panjut...yang de cuma lampu liplap....jadilah.... Di bulan pose ni jugak ade kenangan manis dan pahitnya.Aku melahirkan Alyaa di bulan pose dan abah ku juga meninggal di bulan pose.....Dah la....sayu plak ati ni....aku renti kat sini je, nanti kalau de cite menarik aku merapu lagi.....

2 ulasan:

kakpah berkata...

salam deeja. panjang sungguh kau merapu ek hehe..
cakap pasal mercun teringat plak masa kecik2 dulu kpah pun main mercun gak. masa tu mercun dia besar2 dan bunyi pun besar2 gak. kalau kena tangan luka dia pun besar2 gak. keh..keh..

deeja berkata...

deeja>kakpah
saja dok merapu kak pah...dah xde keroje...ooooo...kakpah pun kaki mercun ye...hihihihi

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com