Sabtu, 22 Ogos 2009

IKAN PEKASAM

Salam Ramadhan....Hari ni hari pertama kita umat islam berpuase....Tak ketinggalan puteri sulungku Najla....Awal lagi dah suruh gerak bersahur..Adik-adik yg len tak turut serta...yela kecik lagi....Kesian ku tengok Najla,makan bersahur tadi dengan muka semacam.....mengantuk bercampur tak lalu makan.Ye la selama ini mana penah makan pagi2 buta...
Aku dah siapkan semua bahan untuk masak dari malam tadi g.Senang bila dah sedia,bangun pagi tumis je....Aku buat menu simple pagi tadi..Salah satunya ikan pekasam ni.....teringat cite kakpah(rakan alam mayaku),kata kakpah kalau takde ikan pekasam macam tak lalu nak telan nasi...ye ke kakpah...?Ikan pekasam ni mak sedara Deeja yang wat sendiri tau...nak resipi...?

Bahan2
Ikan-selalunya ikan sungai tapi ikan laut pun bleh
Garam-kena banyak gak ikut kuantiti ikan
Beras-digoreng sehingga kekuning-kuningan,pastu blender bagi halus(jgn terlampau halus)

Cara2
ikan dibersihkan,disejat dan di bubuh garam.lumur rata.Simpan ikan itu dalam bekas(peram)dlam 1/2 hari.
Selepas 1/2 hari,ambil ikan itu dan lumur pula dengan beras yang telah digoreng.Sumbat kedalam belahan perutnya juga...
Simpan kembali dalam bekas.Taruh air masak(yg disejukkan)Jerukkan kembali ikan tersebut.dalam seminggu bolehlah dimakan .
*goreng ikan dengan minyak sedikit bersama bawang besar...

3 ulasan:

sis_nita berkata...

wahhhhh.. sedapp tuuu.. samalaaa kita.. malam dah siapkan bahan.. pagi tinggal masak jerr..

berbuka apa ari ni..? resepi ni kita kopipes yerr..

Syefa Amanina berkata...

ala..sedapnye ikan pekasam...kat Taiping banyak le..beli je..

deeja berkata...

deeja>sis-nita
no hal copy je..tapi cuba wat tau...

deeja>syefa
yg wat sndiri tak sama dik oii...lagi sedap...hihi tapi kekdg tu beli gak kt psr mlm terutama kt chgkt jering & kamunting..

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com